Copiii din Ponorâta au nevoie de sprijin pentru a își atinge adevăratul potențial. Cu atât mai mult în contextul pandemiei, care contribuie semnificativ la agravarea inegalităților sociale. Timp de cinci zile, între 26 și 30 aprilie, 28 de copii din clasele primare din Ponorâta care merg regulat la școală, dar nu au reușit să învețe să scrie și să citească, participă la un curs intensiv de alfabetizare rapidă și la activități de dezvoltare personală prin aventură și joc organizate de șase specialiști ai Fundației Noi Orizonturi Lupeni. Cei 28 de copii sunt împărțiți în două grupe de câte 14 copii: prima grupă participă de dimineață la atelierul de literație, iar cea de-a doua grupă participă la sesiunea de dezvoltare personală, urmând ca la prânz grupele să se schimbe. Copiii primesc zilnic o masă caldă.

Activitățile sunt gândite de specialiștii Fundației Noi Orizonturi special pentru copii aflați în zona de risc și au rolul de a îmbunătăți rezultatele școlare ale acestora, dar și de a le crește încrederea în sine, să îi învețe să lucreze în echipă și să respecte reguli de grup. Pe parcursul celor cinci zile ajută și mai mulți voluntari din rândul profesorilor de la Școala Coroieni și de la Inspectoratul Școlar Județean Maramureș. De asemenea, au loc întâlniri cu părinții copiilor pentru a discuta despre beneficiile activităților și evoluția copiilor.

„Prima zi a fost despre cunoașterea copiilor, descoperirea comunității, energie multă și despre plăcerea jocului, în sine”, a declarat Alexandru Ardelean, facilitator Fundația Noi Orizonturi. „Fiecare copil pleacă cu cunoștințe noi după un atelier de literație. Elevii ascultă povești, citesc cu ajutorul metodei Abel, metodă care se bazează pe experiențele directe ale copiilor, și profesorii de la clasă învață cum să-i ajute să depășească pe viitor dificultățile de citit-scris”, a completat Marinela Scripcariu, formator alfabetizare rapidă Fundația Noi Orizonturi.

Ne vom revedea în aceeași formulă la finalul lunii iunie pentru alte cinci zile pline de activități. Copiii vor continua munca începută, vor învăța lucruri noi și, bineînțeles, se vor distra.

Activitățile fac parte din proiectul „Împreună pentru un viitor mai bun în Coroieni’’, derulat de Asociația Reality Check în parteneriat cu Primăria Comunei Coroieni, Fundația Noi Orizonturi și Asociația Pe Stop și cu susținerea Școlii Gimnaziale Coroieni. Timp de doi ani, partenerii din cadrul proiectului vor implementa programe de educație remedială și prin sport, activități pentru dezvoltarea abilităților de viață și de leadership, educație pentru sănătate și igienă și cluburi pentru tineri. Vor dezvolta grupuri de inițiativă locală, prin care oamenii să învețe să acceseze anumite servicii și să se ajute unii pe alții, și vor organiza activități care să apropie persoanele vulnerabile de ceilalți locuitori din sat. În același timp, echipa de proiect va lucra împreună cu asistenții sociali, asistentul medical comunitar și mediatorul școlar, precum și cu specialiști ai instituțiilor județene, să îi ajute să colaboreze mai eficient și să aibă mai mult succes în rezolvarea problemelor complexe ale celor mai vulnerabile familii. Experiența directă, de la firul ierbii, va fi documentată și va fi integrată în propuneri de îmbunătățire a politicilor publice naționale privind serviciile comunitare integrate.

Membrii echipei Reality Check se implică în Ponorâta (Coroieni) de peste opt ani, timp în care viața oamenilor s-a îmbunătățit semnificativ. Majoritatea copiilor frecventează regulat grădinița și școala și datorită acestui fapt din ce în ce mai mulți știu să scrie și să citească; doi dintre aceștia sunt acum la liceu. Locuitorii au acces la baia publică inaugurată în 2015. O parte dintre ei au condiții mai bune de locuit. Mai este însă mult de lucru, iar angajamentul organizației față de oamenii din comunitate este de a implementa intervenții integrate, pe termen lung.

Citește și

Comentarii