Există un preparat din meniul de sărbători care se potrivește cu toate gusturile și cu toate siluetele: friptura.

Preparată la cuptor sau la grătar, de porc sau de curcan, consumată caldă sau rece, simplă, cu garnitură sau doar cu murături, friptura va scoate din impas.

Nu toate bucățile de carne sunt la fel, cu cât friptura e mai grasă și mai împănată, cu atât are mai multe calorii. Și la capitolul conținut de fier lucrurile diferă, carnea mai închisă la culoare e mai bogată în fier.

Frăgezimea și gustul fripturii sunt influențate de gătit. Evitați să țineți carnea pe grătar până e bine făcută. La căldură proteinele se coagulează și se întăresc, iar friptura va fi greu de digerat.

Conținutul de fier nu se modifică prin gătire


Conținutul de fier nu se modifică prin gătit, rămâne același indiferent dacă friptura e în sânge sau bine făcută. Cât despre grăsime, cea mai mare parte se topește la încălzire și se scurge în tavă.

Carnea gătită sau afumată are mai puțină grăsime decât carnea proaspătă. Nici dacă o prăjim în ulei carnea nu absoarbe grăsime, uleiul nu se poate infiltra printre fibrele cărnii.

Cu ce se combină carnea și care e porția corectă? În carne avem 20-30% proteine de calitatea întâi, 4-15% grăsime și nici un strop de carbohidrați sau fibre.

Dacă vreți să mâncați echilibrat, carnea se asociază cu o garnitură de tipul cartofi, orez, pâine sau mămăligă și obligatoriu cu o salată sau o porție de murături.

Așa arată o farfurie ideală în care porția de carne trebuie să fie cât un pachet de cărți de joc (aprox 150-180 g). Dacă sunteți la cură de slăbire, în farfurie rămân doar carnea și salata, făinoasele dispar.



Curcanul are un element ce nu se găsește la nici o altă carne

Porc, vită, pui sau curcan? Porcul are o grăsime mai sănătoasă decât vita, este mai ieftin, mai fraged și mai gustos. Dacă la noi porcul este vedeta mesei de Crăciun, la alte popoare supremația o deține curcanul. Din punct e vedere nutritiv, și porcul și curcanul sunt încadrate în categoria carne albă.

Ce are în plus curcanul? Triptofan, un aminoacid esențial precursor pentru serotonină, substanța care dă stare de bine la nivel cerebral. Curcanul, bananele și prunele conțin triptofan în mod natural. Și nu întâmplător ele se consumă iarna, când avem nevoie de bună dispoziție.

Pieptul de curcan are cu 50% mai puțină grăsime decât pulpele, însă carnea de culoare închisă de la copane înseamnă de 4 ori mai mult fier.

În funcție de gradul de împănare, caloriile din carne variază între 130 cal/100 g pentru pieptul de curcan și mușchiulețul de porc, până la 250 cal/100 g pentru ceafă și costiță. La pui și curcan îndepărtați pielea după gătit, conține multă grăsime.

Proteine cu legume este rețeta sigură când vrem să mâncăm pe săturate și să nu ne îngrășăm. Această asociere este ideală și pentru masa de seară, proteinele din carne obligă metabolismul să ardă calorii și nu pot fi transformate în grăsime de depozit.

Mergeți în multe vizite și sunteți obligați să mâncați mai mult decât de obicei? Friptura cu salată este soluția!

Citește și

Herodot Grup Sighet