Din cuprins:

 ASPA- infractiuni de delapidare, abuz in serviciu, obtinere ilegala de fonduri si deturnare de fonduri

 ASPA- frauda de un million de euro

 R.Bancescu- doar cu studii liceale avand in subordine functionari cu studii superioare de specialitate, imprejurare oprita de lege

 R.Bancescu- doar cu studii liceale, implicand gestionarea unor sume importante de bani

 R. Bancescu –nenumit in functie, dar… director adjunct ASPA

 R. Bancescu si Claudiu Ancuta - controlori de legitimatii de calatorie la RATB

In urma numeroaselor reclamatii si sesizari primite de la iubitorii de animale privitoare la conducerea ASPA, Asociatia “Cutu, cutu” a formulat in luna septembrie 2013 o plangere penala adresata Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Urmare a solicitarii noastre ni s-au comunicat, anexat ordonantei Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie,urmatoarele:

- “Prin procesul verbal din data de 03.09.2013, organele de urmarire penala din cadrul parchetului instantei supreme s-au sesizat din oficiu cu privire la comiterea unor infractiuni de abuz in serviciu, relativ la numirea in functii de conducere in cadrul Autoritatii pentru Supravegherea si Protectia Animalelor (ASPA), finantare nelegala a autoritatii si deturnare de fonduri in conditiile in care locatiile in care se desfasoara activitatea nu sunt autorizate potrivit legii, ori perfectarea unor contracte de capturare si sterilizare in cadrul unor cabinete veterinare private a cainilor, precum si infractiuni prevazute in legi speciale aplicabile, privind uciderea in mod nelegal a animalelor in adaposturile administrate de primarie, urmata de deconturi ilegale ale unor activitati si/sau manevre medicile nerealizate in fapt.

- Sesizarea a succedat masurii de preluare la nivelul parchetului instantei supreme a dosarului penal format la Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului Bucuresti, avand ca obiect decesul minorului Anghel Ionut

- Alte demersuri de illicit penal comise au fost sesizate prin plangeri penale si denunturi succesive, inaintate anchetei de catre mai multe asociatii si persoane fizice

- Date fiind datele si imprejurarile de fapt relevate de cercetarile efectuate, s-a dispus disjungerea unei cauze distincte, avand ca obiect comiterea de infractiuni de abuz in serviciu contra intereselor publice, prevaz. de art. 248 Cod penal, in redactarea incriminarii in vigoare la data dispunerii masurii

- Urmare a efectuarii actelor premergatoare urmaririi penale, in cauza s-au conturat mai multe aspecte de nelegalitate in activitatea derulata la nivelul ASPA, aflate in dublu raport de succesiune temporala si determinare cu demersuri abuzive la nivelul conducerii Primariei Mun. Bucuresti

- Cu intaietate, se impune precizarea ca persoanele din conducerea actuala a ASPA (formal si/sau de facto), au fost incadrate prin detasare de la RATB, procedura de numire in functie fiind legalmente indeplinita doar cu privire la Treeroiu Bogdan Cristian (anterior numirii, acesta a ocupat functia de contabil la Autobaza Obregia, timp de 10 zile), relativ la care s-a emis dispozitia de numire in functia de director general nr. 328/01.04.2013, de catre numitul Oprescu Sorin, in calitate de primar general, cu care se afla in raporturi apropiate (fin de cununie)

- Tot astfel, Bancescu Razvan si Ancuta Claudiu au fost detasati de la RATB, unde fusesera incadrati de o saptamana pe functii de controlor de legitimatii de calatorie, corespunzator studiilor liceale atestate cu diploma de bacalaureat, pe pozitii de referent in cadrul ASPA si unde, in fapt, indeplinesc atributii aferente functiei de director adjunct, prin efectul deciziilor de delegare emise de Treeroiu Bogdan Cristian: decizia nr. 38/11.06.2013 –delegare activitati Bancescu Razvan; decizia nr. 18/10.04.2013-delegare activitati Ancuta Claudiu

- Solicitarea de detasare a celor trei persoane fara nici o pregatire, ori calificare in domeniu, motivata in mod formal de lipsa acuta de personal, care influenteaza negativ desfasurarea activitatii institutiei, nr. 3057/31.07.2012, survine dupa eliberarea din functie a fostei conduceri-director si director adjunct, dispusa de numitul Oprescu Sorin cu o saptamana inainte

- Chiar in aceste conditii de evidenta nelegalitate, cu privire la cei doi nu s-a emis un act administrativ de decizie prin numirea in functiile de referent in cadrul Serviciului inspectie si control, politie veterinara din cadrul ASPA

- Demersurile sunt evident ilicite, comise tocmai pentru a se eluda dispozitiile legale (Vz. Legislatia muncii, dar si Hotararea CGMB nr. 117/30.06.2010), care interzic ocuparea unor functii de conducere in cadrul institutiilor publice de catre persoane fara studii superioare de specialitate

- Or, detasarea constituie o masura prin care se schimba locul si felul muncii, in vederea asigurarii bunei functionari a institutiei, fiind in mod necesar urmata de numirea efectiva pe functie a persoanei in cauza, numai in acest mod nascandu-se un raport juridic de functie publica.

- Asadar, din evaluarea dosarelor profesionale, a rezultat ca, dupa o perioada de cca.o saptamana de la incadrarea la RATB in functii de contabil si/sau controlor de tichete de calatorie, conducerea Primariei Generale a solicitat detasarea acestora la ASPA, unde exercita prerogative de conducere implicand gestionarea unor sume importante de bani, dupa cum se va explica infra

- In situatia creata prin demersurile ilicite explicate, persoane incadrate anterior pe pozitii de controlor de bilete pe mijloace de transport in comun, fara nici o pregatire si numite in mod ilegal pe functii de executie in cadrul ASPA, exercita prerogative de conducere a institutiei publice, avand in subordine functionari cu studii superioare de specialitate, imprejurare de asemenea oprita de lege

- In aceste conditiuni si grefat pe contextul preexistent al lipsei autorizarilor de functionare conform legii (servicii de resort din primarie, garda de mediu, etc), ale celor doua baze din Bucuresti, str. Drumul Lunca Jaristei, sector 3 si respective orasul Mihailesti, str. Complexului, jud. Giurgiu, care lipseau de vocatie legala si eficienta orice alte demersuri ulterioare, faptuitorii au incheiat contracte de achizitionare a unor autoutilitare pentru transportul cainilor (responsabil cu intocmirea documentatiei fiind Bancescu Razvan), in valoare de 260.000 lei de la SC Auto Cobalcescu SA.

- Astfel, in luna septembrie 2013, ASPA a achizitionat trei autoturisme Dacia Duster, de culoare neagra, care au fost inmatriculate ca “autoutilitare”, nefiind folosite niciodata pentru transportul cainilor, fiind repartizate in baza unor bonuri de miscare directorului general si celor doi referenti, care conduc in fapt activitatea institutiei.

- Prin decizia nr. 43/19.06.2013 emisa de faptuitorul Treeroiu Bogdan Cristian s-a numit comisia de evaluare a ofertelor privind achizitionarea de autoutilitare, in urmatoarea alcatuire: Dumitrica George –referent auto (in fapt, acesta este sofer in cadrul autoritatii), Bancescu Razvan si Ancuta Claudiu – referenti, care au si semnat procesul verbal de receptie autoutilitare nr. 4787/18.09.2013

- De altfel, facturile au fost emise de vanzator cu mentiunea autoutilitara transport caini. Relevant este faptul ca, in cursul derularii procedurilor de cerere de oferta pentru atribuirea contractului de achizitie publica, la solicitarea de clarificari introdusa de competitorul SC Nera Auto SRL privind dotarile si amenajarile specifice activitatii de gestionare a cainilor fara stapan (in raport cu caietul de sarcini anuntat), raspunsul ASPA, sub semnatura faptuitorului Treeroiu Bogdan Cristian a fost ca (…) nu se necesita amenajari specifice serviciului de gestionare a cainilor fara stapan (adresa 3816/14.08.2013).

- Aceasta, in conditiile in care referatul de necesitate nr. 2239/19.06.2013 privind achizitia pentru anul 2013 a trei autoutilitare, aprobat de Treeroiu Bogdan Cristian, specifica necesitatea eficientizarii activitatii de gestionare a cainilor fara stapan (…).

- Concluzia este ca prin demersurile aratate s-a dorit ocolirea prevedreilor legale care interziceau achizitionarea de autoturisme in cadrul institutiilor publice, mai cu seama ca ASPA detinea un numar limitat de autospeciale, total insuficient desfasurarii activitatii in bune conditiuni.

- Corelativ, se va mentiona ca, dupa achizitionarea in mod nelegal a autoturismelor, folosite exclusiv de catre Treeroiu Bogdan Cristian, Bancescu Razvan si Ancuta Claudiu, institutia a perfectat trei contracte cu prestatori privati, tocmai in vederea capturarii si transportului animalelor cu mijloacele de transport acestora din urma.

- Astfel, prin Acordul cadru de prestari servicii nr. 4427/09.09.2013, incheiat de ASPA, in calitate de promitent achizitor, cu promitentii prestatori SC Elen Basic Bussiness SRL Bucuresti (infiintata in anul 2012, cu doi salariati, avand ca obiect principal de activitate activitati de consultanta pentru afaceri si management), SC Best Marketing SRL Bucuresti (infiintata in anul 2004, cu cinci salariati, avand ca obiect principal de activitate activitati de servicii anexe pentru transporturi terestre) si SC Terra Magique SRL Bucuresti (infiintata in anul 2005, cu doi salariati, avand ca obiect principal de activitate activitati de servicii anexe pentru transporturi terestre), s-a stabilit in vederea capturarii cainilor fara stapan, in valoare de 14.796.000 lei fara TVA. Ulterior, au fost perfectate urmatoarele contracte:

• Nr 4430/09.09.2013 cu SC Elen Basic Bussiness SRL Bucuresti, in valoare de 2.446.000 lei fara TVA

• Nr. 4428/09.09.2013 cu SC Best Marketing SRL Bucuresti in valoare de 2.446.000 lei fara TVA

• Nr. 4429/09.09.2013 cu SC Terra Magique SRL Bucuresti in valoare de 2.446.000 lei fara TVA

- Examinarea actelor releva stabilirea unor preturi vadit supraevaluate, in raport cu natura activitatilor prestatorilor-229 lei caine capturat si transportat, intr-un ritm de 750 caini/luna in conditiile in care, de pilda, SC Elen Basic Bussiness SRL Bucuresti are 2 (doi) angajati si dispune de 2 (doua) autoutilitare, astfel cum atesta documentatia transmisa ofertantului (adresa nr. 3884/20.08.2013) si fotocopiile certificatelor de inmatriculare).

- In acest context, se impune sublinierea ca referatul de necesitate de achizitie a serviciilor nr.3365/26.07.2013, aprobat de faptuitorul Treeroiu Bogdan Cristian, impunea conditia ca acestea sa fie efectuate de firme care detin forta de munca necesara si dotari logistice aferente (…)

- Este de remarcat ca procesul verbal nr. 4303/04.09.2013 de inspectie a celor doua autoutilitare apartinand acestei societati a fost semnat de Bancescu Razvan, in calitate de martor

- De asemenea, sunt indicii temeinice ca, dupa ce au comunicat in mod deliberat entitatii tutelare date nereale relative la numarul de caini fara detonator aflati pe raza mun. Bucuresti (s-a raportat un numar de 65.000 caini fara stapan, fara a exista o documntatie care sa ateste si/sau sustina procedua de numarare, metodelle si resursele umane/financiare folosite, etc), in vederea aprobarii la nivelul structurilor tutelare a unui buget insemnat, faptuitorii Treeroiu Bogdan Cristian (fin de cununie al numitului Oprescu Sorin), Bancescu Razvan si Ancuta Claudiu au determinat, prin efectul omisiunii deliberate de cheltuire a sumelor allocate, restituirea la bugetul primariei a sumei de 4.000.000 lei, in vederea atribuirii pentru contracte in continuare.

- In acest mod, sumele au ajuns la dispozitia numitului Oprescu Sorin, fiind directionate rapid, inainte de incheierea anului fiscal, la alte structuri subordonate si/sau coordonate de acesta.

- Reperele faptice evocate impun analiza sub aspectul comiterii infractiunilor de obtinere ilegala de fonduri si deturnare de fonduri, prevaz.de art. 306, art. 307 Cod penal.

- Pe de alta parte se contureaza comiterea infractiunii de abuz in serviciu, prevaz.de art. 297 Cod penal, in contextul perfectarii contractelor enumerate supra, cu efectul cauzarii unui prejudiciu mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro.

- Asa fiind, in cauza isi gasesc aplicatiunea dispoz. Art. 5, din Legea nr. 78/2000, republicata, pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie si art. 13 alin. 1 indice 2 din OUG nr. 43/2002, in sensul ca Directia Nationala Anticoruptie este competenta sa efectueze urmarirea penala daca s-a cauzat o paguba materiala mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro, in cazul infractiunilor prevazute la (…) art. 248 din Codul penal.

- Prin efectul Legii nr. 286/17.07.2009 si Legii nr. 187/2012, infractiunea de abuz in serviciu contra intereselor publice a fost preluate si incriminate in modalitatile normative aratate la art. 297 Cod penal, dupa cum s-a precizat.

- Masura declinarii de competenta in favoarea organului de urmarire penala specializat se impune, de vreme ce normele care reglementeaza competenta dupa materie sunt imperative, iar incalcarea lor atrage sanctiunea nulitatii absolute in conformitate cu art. 280-281 Cod procedura penala.

- Avand in vedere motivele expuse, in temeiul dispoz.art. 58, art. 63 alin. 1 Cod procedura penala, in referire la art. 5, din Legea nr. 78/2000, republicata si art. 13, alin 1 indice 1, din OUG nr. 43/2002, republicata, art. 46 raportat la art. 63 Cod procedura penala, se dispune:

- Declinarea competentei de solutionare in favoarea Directiei Nationale Anticoruptie a cauzei avand ca obiect comiterea infractiunilor de delapidare, abuz in serviciu, obtinere ilegala de fonduri si deturnare de fonduri, prevaz. de art. 295, art. 297, art. 306 si art. 307 Cod penal, de catre persoane din conducerea Primariei Mun. Bucuresti si Autoritatii pentru Supravegherea si Protectia Animalelor

- Dosarul cauzei, impreuna cu un exemplar al prezentei ordonante se transmite structurii specializate a Ministerului Public mentionat

- Cheltuielile judiciare raman in sarcina statului “

In final, mai mentionam ca in urma plangerii penale depuse de catre Asoc. “Cutu, cutu” direct la DNA in anul 2014, s-a dispus inceperea urmarii penale si pentru alte capete de acuzare decat cele mentionate in dosarul de mai sus.

comunicat al Asociației “Cutu, cutu”

Tatuaje Sighet

Citește și

loading...