Din Strategia de Dezvoltare Durabilă a judeţului pentru următorii patru ani, aflăm că „cel puţin pe termen scurt şi mediu, Maramureşul va continua să fie lipsit de legături rutiere rapide (autostrăzi şi drumuri expres) care să îi asigure legătura cu principalele centre urbane din ţară şi din Europa, deşi astfel de demersuri au fost iniţiate cu mult timp în urmă”.

Autorităţile judeţene fac referire aici la proiecte precum Drumul expres Vaja – Petea – Satu Mare – Baia Mare, lung de 82 km, pentru care există şi studii de fezabilitate, „Axa Nordului” – Tunel Munţii Gutâi, Drum expres Mara – Sighetu Marmaţiei şi Pod comercial nou peste Tisa, „Drumul Nordului” – Drum expres Baia Mare – Ardusat – Zalău, care să asigure conexiunea cu Autostrada Transilvania.

„Prin urmare, pentru intervalul de timp 2015-2020 nu sunt prevăzute în Master Planul General de Transport al României investiţii semnificative în dezvoltarea infrastructurii majore de transport rutier şi feroviar, singura excepţie notabilă fiind investiţiile prevăzute pentru Aeroportul din Baia Mare. Investiţii în infrastructura majoră de transport sunt prevăzute la nivel judeţean doar pentru perioada 2021-2030”, se arată în Strategia de dezvoltare Durabilă a judeţului pentru perioada 2014-2020.

Situaţia drumurilor naţionale

Până la realizarea tunelului pe sub Gutâi sau a drumului Expres Baia Mare – Vaja, singurele căi importante de acces rutier în judeţ le reprezintă drumurile naţionale existente. Pe teritoriul judeţului Maramureş existau, la nivelul anului 2014, 373 km de drumuri naţionale, dintre care 365 km (98% din total) erau modernizaţi, cinci km (11%) aveau îmbrăcăminţi rutiere uşoare, iar trei km erau pietruiţi.

Drumurile naţionale/europene din judeţ sunt DN 1C (cu statut de drum european – E58) Cluj-Napoca – Dej – Baia Mare – Satu Mare – Halmeu (drumul se află într-o stare foarte bună), DN 18 Baia Mare – Sighetu Marmaţiei – Vişeu de Sus – Borşa – Iacobeni (drumul, prevăzut cu o bandă pe sens, a fost recent reabilitat cu fonduri de la bugetul de stat şi se află într-o stare foarte bună, exceptând tronsonul dintre Moisei şi Iacobeni), DN 19 Oradea – Satu Mare – Sighetu Marmaţiei (acest drum a beneficiat, la rândul său, de lucrări de reabilitare cu fonduri de la bugetul de stat, în perioada 2012-2015, pe teritoriul judeţului Satu Mare, fiind planificată realizarea acestora şi pe teritoriul judeţului Maramureş, şi se află într-o stare relativ bună), DN 17C Moisei – Bistriţa (drumul a beneficiat în ultimii ani doar de lucrări de reparaţii şi întreţinere curentă, fiind într-o stare medie). Nu în ultimul rând, DN 18B Dej – Baia Mare – intrat recent în categoria drumurilor naţionale, drumul beneficiază de lucrări de reparaţii şi întreţinere şi se află într-o stare medie.

Tot referitor la infrastructura rutieră, iniţiative pentru amenajări de variante de ocolire există şi în oraşele Sighetu Marmaţiei şi Borşa, însă acestea nu s-au materializat până în prezent, deşi pentru primul există studii de fezabilitate.

Despre drumurile judeţene

Datele furnizate de societatea care se ocupă de drumurile judeţene, aferente lunii ianuarie 2016, indică faptul că dintre drumurile judeţene din Maramureş, 143 km au îmbrăcăminţi din beton asfaltic, 445 km îmbrăcăminţi bituminoase uşoare, 26 km din beton de ciment, 2 km de pavaj, 132 km pietruiţi, iar 39 km de pământ. Din perspectiva stării de viabilitate a drumurilor judeţene, în luna ianuarie 2016, 7% se aflau în stare foarte bună, 5% în stare bună, 43% în stare medie, 39% în stare rea, iar 6% în stare impracticabilă.

„La nivelul Regiunii Nord-Vest, a fost stabilit un traseu regional prioritar propus spre reabilitare, alcătuit din drumuri judeţene care asigură legături interjudeţene şi care vizează inclusiv judeţul Maramureş. Drumurile din judeţ avute în vedere sunt: DJ 108D (limită jud. Sălaj Gârdani), DJ 108A (Gârdani – Ardusat), DJ 193 (limită jud. Satu Mare – Hideaga), DJ 182B (Şomcuta Mare – Coaş), DJ 182C (Coaş – Copalnic Mănăştur – Şurdeşti), DJ 186 (Bârsana – Bogdan Vodă) şi DJ 188 (Vişeu de Jos – Bogdan Vodă) – în total 108 km”, se mai punctează în strategia de dezvoltare a judeţului pentru perioada 2014-2020.

Prefectul judeţului Maramureş, Sebastian Lupuţ, întrebat fiind despre investiţiile în drumurile din Maramureş, a arătat că pentru 2016 şi 2017 sunt prevăzute modernizări la DN 18 Moisei – Iacobeni, respectiv Baia-Sprie – Sighetu Marmaţiei. „Noi avem cuprinse investiţii pentru perioada 2016-2017. DN 18 Moisei – Iacobeni, care ar urma să fie finalizat în 2017 şi chiar am cerut celor de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale o informare cu privire la stadiul lucrărilor. Sunt mulţumit de cum se lucrează pe Gutâi, dar ştiu că s-ar putea şi mai bine. Vrem să ne încadrăm în termen cu aceste lucrări”, a concluzionat reprezentantul Guvernului în teritoriu.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și

Instructor auto-moto Sighet