Din Cluj, drum ascuns spre Maramureş

Primul exemplu ce ne vine în minte e drumul de întoarcere dinspre Cluj. Ai trecut de Dej şi începi să tremuri cu gândul la legendarii şi nemiloşii poliţişti de circulaţie din judeţul Sălaj. Ai soluţia să scapi de ei: te afli încă în judeţul Cluj, iar în satul Căşeiu, la doi paşi de Dej, ai un drum perfect asfaltat, nou-nouţ, care te poartă prin satul natal al haiducului Pintea Grigore Viteazul, Măgoaja, după care ai o „Transalpină” în miniatură, un drum cu serpentine (atenţie, închis pe timp de iarnă) care dă exact la Boiereni, între mănăstirile Rohiţa şi Rohia, adică la 4-5 kilometri de oraşul Târgu Lăpuş. Drumul e în totalitate asfaltat.

Altul: dacă eşti pe Drumul Naţional 19A dintre Satu Mare şi Zalău şi ai avea treabă în Maramureş, eşti atent la Supuru de Jos, la intrarea pe drumuri judeţene către Hurezu Mare, Bapşa, şi treci în Maramureş către comuna Bicaz, printre satele Ciuta şi Corni. Dacă nu ai rovignetă sau te temi că maşina ta nu e... conformă, vii dinspre Satu Mare nu pe DN 1C, ci pe DJ 193, pe la Păuleşti - Culciu - Valea Vinului - Pomi şi ieşi la Ardusat.

Cu dublu sens, nu musai în acest context exclusiv, mai ai o ocolire pe drum asfaltat, ca să nu treci pe lângă punctul de control de la Două Veveriţe: dacă mergi dinspre Baia Mare către Culoarul Someşului sau Codru şi n-ai plăti rovignetă pentru o zi, adică pleci doar la ţară să-ţi aduci curcanul (sau chiar vii dinspre Ardusat), ai la dispoziţie drumul asfaltat (mai puţin vreo 500 metri care e doar pietruit, de dinaintea podului peste Someş pe la Arieşu de Câmp, Bozânta Mică şi ieşi pe DN 1C în Lăpuşel.

Legătură simplă între Chioar şi Fisculaş

Revenind dincoace de Gutâi, interesante sunt drumurile puţin cunoscute ce leagă Chioarul de Fisculaş şi ruta spre Lăpuş. Din Săcălăşeni intri în Coruia şi treci pe asfalt până în Chechiş, apoi pe drumul naţional Baia Mare - Târgu Lăpuş. Exact la fel, din Coaş treci dealul şi cobori în Copalnic, pe acelaşi DN. Fiind în zonă, nu putem să nu atragem atenţia celor deranjaţi de târgul auto că Groşiul şi-a făcut recent un drum de asfalt care merge de la intrarea în Groşi, prin câmp, până în centrul Satului Nou de Jos, ocolind târgul.

De asemenea, dacă eşti un şofer nervos şi nu suporţi lucrările interminabile, trecând Gutâiul pe la Cavnic, undeva în Şurdeşti poţi s-o iei pe ruta Făureşti - Lăschia - Vad - Copalnic şi apoi spre Baia Mare. E mai lung, dar fără nervi. Cât despre cei ale căror maşini suportă abuzul unor drumuri pietruite şi nu prea sau dacă aveţi spirit de aventură, uitaţi variantele oficiale de înlocuire a DN 18 Gutâi! De la intrarea în Izvoare, faci stânga, mergi pe drum forestier decent, ieşi în păşunea Tătaru, vezi viitorul baraj şi lac de acumulare şi cobori pe drum betonat în satul Mara!

Drumuri bune spre Maramureşul istoric

În Maramureşul istoric, e mai simplu. Cel mai rentabil „drum secret”, după ce se termină lucrările la Baia-Sprie - Bârsana, e drumul Cavnic - Budeşti - Călineşti - Vălenii Maramureşului - Bârsana, care-şi scurtează drumul spre Valea Izei cu vreo 20 de kilometri. Apoi, necesarele variante de legătură între Valea Izei şi Valea Vişeului.

Există una cam incertă din Valea Stejarului la Coştiui, drum neasfaltat; există un altul de la Bârsana la Petrova, parţial asfaltat; unul de la Strâmtura la Leordina, neasfaltat; clasicul drum de la Bogdan Vodă - Bocicoiel - Vişeu de Jos, singurul asfaltat şi decent; apoi unul din Săliştea de Sus pe Valea Drăguiesei către Vişeu de Jos, paralel cu calea ferată Salva - Vişeu. Ar mai merita amintit, cu titlu de aventură, drumul forestier din Borşa (drumul spre Baia Borşa, în zona haldei de steril), ce trece peste dealuri către Vaser; de fapt, către Novăţ. Acolo s-a desfiinţat calea ferată, a dispărut, aşa că se poate, teoretic, circula lejer pe terasamentul căii înguste.

De la Ulmeni, spre Şomcuta sau Ariniş

Dacă nu baţi mult Maramureşul, trebuie să ştii că, deşi încă nu e pod, poţi trece lejer de la Ulmeni, de pe Culoarul Someşului, către Chioar, trecând Someşul cu bacul. Apoi, prin Mireşu Mare, ieşi în oraşul Şomcuta Mare. La fel, dacă din Ulmeni vrei să mergi către Codru şi nu te-ai mai întoarce până la Sălsig, treci către Mânău şi ajungi în Ariniş pe un drum asfaltat perfect, fără probleme.

O legătură ceva mai cu cântec, în lipsa asfaltului, este cea dintre Chioar şi Ţara Lăpuşului: de pe Mesteacăn, mergi pe drum judeţean către Boiu Mare, mai mergi pe asfalt până în Frânceni, apoi, pe drum judeţean de pământ, până în Vima Mare din Ţara Lăpuşului. Şi dacă tot suntem aici, nu ai cum să îţi refuzi drumul aproape finalizat, nou-nouţ, de la Groşii Ţibleşului din Ţara Lăpuşului până în Botiza de pe Valea Izei

Cum ocoleşti Gutâiul?

Maramureşul mai are asemenea drumuri secrete. Unele utile, altele nu. Unele asfaltate, altele în curs. Cât despre cea mai stringentă problemă, a ocolirii Gutâiului, ascultaţi-ne: pentru siguranţă, alegeţi soluţia Baia Mare - Seini - Viile Apei - Negreşti - Certeze - pasul Huta - Remeţi - Săpânţa, iar după ce aveţi certitudinea sau citiţi că s-au încheiat lucrările pe DJ Baia-Sprie - Bârsana, treceţi pe acolo muntele, apoi, înainte de Ocna-Şugatag, faceţi stânga prin Hoteni - Hărniceşti, către DN 18 care, teoretic, ar trebui să fie deja gata pe porţiunea către Sighet. Doar de aceea s-au apucat de porţiunea de pe munte, nu?

Citește și

Herodot Grup Sighet