Reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Maramureș susțin că cele mai multe reclamații făcute de angajați se referă la neplata acestor drepturi bănești, în special după ce angajații au părăsit locul de muncă respectiv.

„Ca pondere, în reclamații avem în general plata drepturilor bănești. Din păcate, angajații vin să reclame neplata drepturilor bănești, respectiv munca suplimentară pe care ei o prestează și care este neevidențiată, pentru că dacă mergem în control, angajații nu recunosc munca suplimentară. Ei vin de obicei la încetarea contractului de muncă, când este vorba de declarația angajatului față de declarația administratorului firmei.

Ori, după plecarea din unitate, noi nu mai putem să facem nimic. Este vorba de un conflict de drepturi și atunci recomandăm angajaților să se adreseze instanței”, a declarat Mircea Onea, purtătorul de cuvânt al ITM Maramureș.

Patronii citați la tribunal restituie adesea sumele restante

Maramureșenii sunt însă încurajați să continue demersurile pentru a-și primi banii respectivi, pentru că, de cele mai multe ori, angajatorii acceptă să plătească odată ce sunt chemați în instanță. “Sunt acele complete de litigii de muncă la nivelul tribunalului. Acolo, angajatul nu are nevoie de avocat, de taxe de timbru. Angajatul se duce singur și face o simplă cerere de chemare în judecată. Cand angajatorul sau administratorul primește citația de la tribunal, în proporție de 90% cheamă angajatul respectiv și-i plătește sumele restante.

Conștientizează că de fapt nu are dreptate și problema se rezolvă pe cale amiabilă”, a explicat Mircea Onea.

Reclamațiile trebuie făcute înainte de a renunța la locul de muncă

Maramureșenii cărora nu le sunt respectate drepturile contractuale la locul de muncă trebuie însă să sesizeze neregulile la nivelul ITM Maramureș cât timp au calitatea de angajat, iar reclamațiile trebuie făcute în scris, și nu telefonic. „Oamenii trebuie să știe că, atata timp cat au calitate de salariat se pot adresa instituției noastre. Reclamațiile sunt confidențiale, iar ele trebuie să fie în scris, nu telefonice. Reclamațiile pot fi depuse în mai multe feluri.

Avem inclusiv căsuță poștală la sediul instituției, pe care o verificăm în fiecare zi, unde pot fi lăsate. Ele pot fi trimise prin mail, prin fax, prin poștă și există ș io aplicație pe site-ul nostru pentru petiții online. În cazul aplicației, angajatul vede inclusiv dacă reclamația lui a fost deja înregistrată și trimisă mai departe pe flux, pentru că există o procedură de soluționare. După ce-și pierde calitatea de angajat însă, vorbim de conflict de drepturi, unde noi nu avem competențe”, a concluzionat Mircea Onea.

Citește și