Autostrada Soarelui, 16 iulie. 50 de maşini sunt implicate în cel mai mare accident din acest an care a avut loc în România. Peste 150 de persoane sunt prizoniere pe un tronson de drum spre mare. Cauza? Viteză prea mare deşi ceaţa scăzuse vizibilitatea chiar sub 50 de metri.
"A pus frână. Şi eu am pus frână şi ne a lovit din spate", spune unul din şoferii implicaţi.

La nici patru zile distanţă, aceeaşi autostradă, câteva zeci de kilometri distanţă. Peste 40 de şoferi sunt filmaţi cum circulă pe contrasens după ce au crezut că şoseaua de viteză este blocată. Ca să nu ocolească, pun în pericol sute de oameni. Doar norocul face ca nimeni să nu fie rănit.
"Au început să apară, 10, 15 de inşi. Dacă nu erai atent îl luai pe unul, pe altul. Indiferent pe unde te duceai, nu aveai pe unde să ocoleşti", spune un şofer aflat în trafic.

Moartea vine pe şosea

La o zi distanţă, de această dată în Iaşi, un nou carambol. Vinovat, un şofer care a urcat băut la volan. Circula cu viteză şi a lovit în plin patru maşini care aşteptau în coloană.
-Cât aţi băut?
-A​m băut.
-Păi cât aţi băut în seara asta?

Ziua şi tragedia. De data aceasta în Ilfov, Chiajna un şofer depăşeşte fără să se asigure şi loveşte în plin un tir. Bărbatul este grav rănit, circulaţia blocată iar un elicopter SMURD duce victima la spital.

Vineri, pe Autostrada Soarelui, cinci maşini sunt implicate într-un nou carambol şi doi oameni sunt răniţi. Iar la Sibiu, un şofer care nu se asigură este lovit în plin. Patru oameni mor.

Şirul tragediilor pe şosele a continuat şi ieri. În apropiere de Piteşti o femeie de 25 de ani şi copilul de doi ani mor în propria maşină după ce un tir ratează intrarea pe autostradă. Iar la Sibiu, tot pe autostrada, trei maşini sunt implicate într-un accident. Două au luat foc dar şoferii au apucat să iasă din ele la timp.

Lipsă de educaţie şi inconştienţă

Săptămâna neagră pe şosele se încheie astăzi cu două accidente în Bacău şi Bihor, în care 9 oameni au murit. Câte coliziuni, atâtea cauze. Viteză, alcool, neatenţie sau nerespectarea intenţionată a regulilor de circulaţie, toate au îndoliat familii.

Lucian Diniţă, fost şef al Poliţiei Rutiere: "România este ceva de vise rele. Vorbim de lipsă de educaţie. Direct. Lipsă de educaţie şi inconştienţă".

Şi amenzi relativ mici atunci când vine vorba de legislaţie rutieră. Poate fi şi acesta motivul pentru care România se menţine pe primul loc în topul ţărilor cu cele mai multe victime în urma accidentelor rutiere. 85 de morţi la milionul de locuitori. Iar asta în 2020, când traficul a fost luni bune lejer din cauza pandemiei.

Dan Petre, sociolog: "Pedepsele sunt prea mici, de aceea sunt suportabile în contextul respectiv. Pentru că oamenii îşi fac totuşi un calcul de tipul costuri beneficii, şi în cazul acesta pentru că pedepsele sunt prea mici şi suportabile, versus beneficiile pe care le obţin în situaţia respectivă iau decizia de-a face şi altceva".

În plus, spun specialiştii, permisele eliberate mult prea uşor sau cumpărate cu mită sunt expresia a ceea ce vedem acum pe şoselele din România.

Citește și

Comentarii