Dacă în 2010 aproximativ 13.300 de turişti au călătorit anul trecut cu "Mocăniţa" pe Valea Vaserului din Maramureş, iar gara din Vişeu a fost vizitată de aproximativ 5.000 de persoane, anul trecut trenul a avut peste 21.000 de călători, iar în gară au ajuns în jur de 9.000 de vizitatori. Pentru anul în curs, firma care operează trenul estimează 25.000 de călători, la care se vor adăuga 15.000 de vizitatori în gară.

Aproximativ 80% din turişti sunt români, iar restul provind din diverse ţări, printre care Germania, Franţa, Ungaria, Polonia, Italia, Austria sau Elveţia. Au fost însă şi vizitatori din Taiwan, Hong Kong, Ghana sau Islanda.

Un bilet dus-întors pentru o călătorie cu "Mocăniţa" în sezonul de vârf costă 49 de lei, iar cursele regulate ale trenurilor cu abur începe primăvara şi se sfârşesc toamna. Trenurile turistice cu program normal de circulaţie merg 21,6 kilometri, până la staţia Paltin, iar după o staţionare de 1-2 ore, urmează cursa de întoarcere. Incluzând staţionarea, călătoria totală durează între şase şi şapte ore.

Calea Ferată Forestieră din Vişeu de Sus este situată în nordul României, la graniţa cu Ucraina. Pe traseul căii ferate circulă până astăzi, pe lângă locomotive Diesel, locomotive cu abur, alimentate cu lemn. CFF Vişeu de Sus (Calea Ferată Forestieră) este ultima cale ferată forestieră activă din România pe care circulă locomotive cu abur.

Alături de cursele regulate din sezon, mai există şi aşa numitele trenuri charter, închiriate special de turişti pentru diverse evenimente.

Preţul închirierii unui tren charter cu abur până la staţia Paltin costă 930 de euro, cu TVA inclus.

"Dintre trenurile charter, cele pentru fotografii şi teambuilding au avut cel mai mare succes, dar au fost şi alte evenimente. Am avut în tren o nuntă a unui cuplu româno-englez. A durat trei zile şi trei nopţi, cu petrecere pe Valea Vaserului şi în trenul-hotel Carpatia Express. Evenimentul cu care ne lăudăm cel mai tare este concertul clasic cu cvartet de coade şi tenori organizat la Paltin, în mijlocul naturii", a declarat agenţiei MEDIAFAX Ioana Coman-Karlstetter, care deţine, împreună cu soţul său firma CFF Vişeu de Sus.

Din 2011 a fost amplasat pe terenul gării CFF Vişeu de Sus trenul-hotel Carpatia Express, singurul tren-hotel din România. Trenul nu circulă, iar o noapte de cazare într-un compartiment dublu costă 64 de lei de persoană.

"Vrem să concepem un muzeu al satului, să construim câteva unităţi de cazare pentru a dezvolta programe turistice grupurilor mari şi să oferim mai multe posibilităţi pentru agrement (locuri de joacă, adventure park, trasee pentru biciclete sau căruţe etc.)", a mai spus Ioana Coman.

Calea ferată de pe Valea Vaserului, construită în 1932, este operată din 2003 de o firmă privată românească, căreia îi aparţine şi depoul şi majoritatea materialului rulant. Infrastructura feroviară şi majoritatea pădurilor din Valea Vaserului au rămas însă în continuare în proprietatea statului. Valea Vaserului aparţine Parcului Natural Munţii Maramureşului.

Calea ferată este folosită zilnic pentru transportul lemnelor, cu excepţia duminicilor. În scop turistic, din primăvară până toamna sunt operate trenuri cu abur cu program regulat de circulaţie, cât şi trenuri speciale.

Prin intermediul unei asociaţii elveţiene, CFF Vişeu de Sus a primit sprijin financiar şi din străinătate începând din anul 2000.

"Această sarcină a fost acum preluată de o asociaţie românească, Wassertalbahn, care are membri atât români, cât şi elveţieni, germani şi austrieci", a mai spus Ioana Coman.

Citește și

loading...