Restricţiile se aplică şi celor care manevrează GPS-ul sau fac fotografii. Toate aceste dispozitive pot fi folosite DOAR dacă maşina este oprită la semafor, de exemplu sau în coloană. Regulile se aplică şi bicicliştilor.

Tarifele publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară prevăd ca şoferii sub 30 de ani care deţin autoturisme cu motoare de peste 2500 de centimetri cubi să plătească anual o poliţă RCA de aproape 2700 de lei. Cu 40 la sută mai mult că până acum. Cei care au între 31 şi 60 de ani ar putea plăti aproximativ 1900 de lei.

Cristi Roşu, vicepreşedintele ASF: “Datorat riscului mai mare pe care aceste maşini le prezintă în circulaţie, frecventei daunalitatii şi a valorilor daunelor produse. Acestea fiind maşini scumpe, inclusiv piesele şi reparaţiile sunt mai mari.”

În schimb, şoferii cu maşini cu motoare care au între 1801 şi 2000 de centimetri cubi vor plăti mai puţin, faţă de începutul anului.

Cele mai reduse tarife sunt în cazul motoarelor de capacitate mică: între 500 şi 900 de lei pe an.

Aceste tarife nu sunt obligatorii, iar companiile de asigurări le iau ca referinţă când le stabilesc pe cele proprii.

De altfel, asiguratorii negociază cu reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară introducerea unor modificări importante pentru calculul poliţelor. De pildă, şoferii care au mai multe amenzi de circulaţie să plătească tarife mai mari.

Madalin Roşu, președintele Biroul Asiguratorilor Auto din România: “Dacă un şofer care conduce haotic, care are un număr mare de amenzi ar putea fi mai uşor identificat de asigurator s-ar putea construi în zona de malus un sistem mai bun, mai corect.”

Părerile şoferilor sunt împărţite.

Șofer: ”Ete puţin cam trickie, la margine, nu poţi să-mi spui că asta este un factor clar, obiectiv.”

Șofer: ”De trei ori să le mărească, ca să se înveţe să circule, să stea frumos, să meargă regulamentar”.

Măsură este deocamdată greu de aplicat pentru că asiguratorii ar trebui să aibă acces la baza de date a poliţiei. În schimb, ar putea fi aplicată altă măsură: tarif cu malus maxim din prima pentru şoferii care provoacă accidente cu victime.

Aplicarea unei penalizări maxime, adică de malus 8 ar creşte preţul unei asigurări cu 80 la sută. În cazul unei maşini cu o motorizare de 1800 de cmc, poliţa pe un an ar costa nu 1000 de lei, ci 1800.

În acest moment penalizarea malus se aplică treptat, de la malus 1 la malus 8, după fiecare accident. Creşterea tarifelor pentru şoferii care provoacă accidente grave s-ar putea regăsi în normele ASF de anul viitor. Ca să intre în vigoare trebuie să treacă şi de Parlament.

Citește și

Herodot Grup Sighet