Oamenii de știință apreciază de câteva decenii că nasul uman nu poate detecta decât 10.000 de mirosuri, spune Leslie Vosshall, director al laboratorului de neurogenetică de la Universitatea Rockefeller din New York, coautor al studiului publicat în revista americană Science. "Este numărul general acceptat, însă cercetarea noastră arată o capacitate umană mult mai mare de a distinge variații de miros decât se credea", subliniază cercetătoarea. Ea este de părere că ar fi fost surprinzător ca mirosul uman să fi fost atât de limitat, ținând seama că celelalte simțuri sunt mult mai dezvoltate. Astfel, ochiul, cu trei receptori de lumină, poate vedea până la 10 milioane de culori, iar urechea umană distinge 340.000 de sunete. Deși are 400 de senzori olfactivi, se credea că nasul ar putea simți doar 10.000 de mirosuri. "Oamenii de știință au evaluat capacitățile noastre vizuale și auditive, dar nu au testat până acum potențialul nostru olfactiv", afirmă Leslie Vosshall.

În cadrul studiului, cercetătorii au pus 26 de persoane în prezența unui număr mare de combinații complexe a 128 de substanțe odorante diferite, cu miros de iarbă, citrice sau diverse produse chimice. "Nu am vrut ca mirosurile să fie recunoscute ușor, așa încât majoritatea amestecurilor create de noi au fost neplăcute și ciudate", spune cercetătoarea. Li s-a cerut apoi voluntarilor să facă 264 de comparații între diferitele amestecuri și mirosuri cunoscute.

Pornind de la aceste eșantioane, oamenii de știință au extrapolat pentru a aprecia câte mirosuri poate distinge un om dacă i se dau toate combinațiile posibile ale celor 128 de substanțe odorante, iar cifra este astronomică: ei au stabilit că un om poate distinge cel puțin 1.000 miliarde de mirosuri.

Andreas Keller de la Universitatea Rockefeller, principalul autor al studiului, apreciază chiar că cifra este mică, ținând seama că în lumea reală există mai multe substanțe odorante, care se pot combina în nenumărate feluri. El crede că strămoșii noștri se bazau mult pe miros. Metoda înghețării și îmbunătățirea igienei corporale au redus clar numărul mirosurilor în lumea modernă, lucru care "ar explica atitudinea oamenilor, potrivit căreia mirosul nu ar fi al fel de important ca auzul și văzul", mai spune Keller.

Este evident însă că mirosul este strâns legat de comportamentul uman, iar studierea lui ar putea oferi lămuriri asupra felului în care creierul uman procesează informații complexe, încheie omul de știință.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și

Instructor auto-moto Sighet