Puţini dascăli îşi declară însă veniturile din această activitate care mai nou a fost inclusă la fapte de corupţie în noile ghiduri concepute în Strategia Anticorupţie din Educaţie.

Sunt puţini părinţi care nu îşi permit să îşi trimită copiii la meditaţii în particular, iar unii au ajuns să apeleze la serviciile unor dascăli chiar din clasa I. Sunt şi profesori care au ajuns să îşi modifice apartamentele în aşa fel încât să amenajeze o cameră de studiu în care să încapă cât mai mulţi elevi, iar câştigurile lunare din meditaţii sunt chiar frumuşele.

Oficial, veniturile de care benefiază un cadru didactic ar ajunge la 4.000 de lei pe an, însă în condiţiile în care o oră de meditaţie costă 50 sau chiar 100 de lei, avantajele băneşti, după un calcul simplu, sunt mult mai ridicate. Suma oficială de care beneficiază un profesor meditar reiese din declaraţiile făcute de puţini dintre aceştia către organele fiscale de stat.

Însă sunt puţini dintre cei care îşi declară veniturile în condiţiile în care în judeţul Constanţa sunt înregistrate peste 8.000 de cadre didactice. Potrivit unei situaţii a Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Constanţa, în anul 2013 figurau ca înregistraţi 73 de contribuabili ce desfăşoară servicii de meditatori, servicii suport pentru învăţământ etc. cu un venit net estimat în sumă de 271.450 de lei şi impozit stabilit în cuantum de 43.432 lei.

Tot din datele ofiale ale A.J.F.P. Constanţa, în anul 2014, figurau ca înregistraţi 90 de contribuabili care desfăşoară servicii de mediatori cu un venit net estimat în sumă de 420.667 lei şi impozit stabilit în cuantum de 67.306 lei.

Deşi este cunoscut faptul că mulţi profesori predau elevilor în particular, puţini sunt dintre cei care îşi şi declară veniturile în plus. Situaţia ar putea fi clarificată prin nou Strategie Anticorupţie din Educaţie postată recent pe site-ul Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice unde au fost afişate şi o serie de ghiduri deotologice şi de prevenire şi combatere a faptelor de corupţie. Într-unul dintre aceste documente se specifică faptul că meditaţii nu sunt chiar o formă legală de a câştiga bani.

„Profesorii predau (sau reuşesc să predea) în timpul orelor doar o parte din programa şcolară, punând astfel presiune pe elevi şi părinţi în egală măsură, aceştia din urmă fiind nevoiţi să apeleze la meditaţii particulare. Aceste meditaţii presupun costuri suplimentare pentru părinţi şi relevă într-o anumită măsură succesul limitat al pregătirii educative de la clasă.

În plus, pot exista situaţii de condiţionare/determinare a elevilor sau părinţilor de către anumiţi profesori de a apela la meditaţii particulare cu elevii de la clasă. În timp ce o mare parte a profesorilor au un comportament integru, unele cadre didactice pot recurge la acest gen de condiţionare a elevului/părintelui. Acest fenomen se încadrează în categoria faptelor de corupţie, fiind în acelaşi timp contrar normelor de integritate asociate profesiei de dascăl“, se arată în document. Este însă doar una dintre problemele semnalate în sistemul de învăţământ.

Referitor la aplicarea Strategiei Anticorupţie din Educaţie, conducerea inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa afirmă că deocamdată nu a primit nimic în mod oficial. „Am observat şi noi postările de pe site-ul Ministerului Educaţiei şi cu siguranţă suntem interesaţi pentru că sunt multe probleme de lămurit, dar aşteptăm o adresă oficială în acest sens“, a declarat inspectorul general şcolar, prof. Zoia Gabriela Bucovală.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și