În referatul întocmit de către acad. Alexandru Boboc a fost remarcat caracterul cu deosebire original al lucrării profesorului Nicolae Iuga. O primă trăsătură originală este aceea că ideile majore din cele două domenii, Etica și Pedagogia, sunt tratate în mod unitar, în legătură nemijlocită, urmându-se ideea filosofului german J. Fr. Herbart (1776-1841), care susținea că Pedagogia ca acțiune socială de anvergură are două componente: Etica și Psihologia. Etica furnizează scopul educației, iar psihologia va procura mijloacele și metodele pentru atingerea acestui scop. A doua trăsătură originală a lucrării profesorului Nicolae Iuga constă în periodizarea istoriei comune a celor două discipline, utilizând ca paradigmă Idealul educativ. Prin Ideal educativ autorul înțelege nu o concepție personală, ci un model impersonal, un standard superior de realizare umană, elaborat conștient și metodic, prin însumare pe parcursul mai multor generații. Idealul va fi năzuința formativă (nissus formativus) exprimată conștient a unei epoci istorice mai îndelungate, o reprezentare finalistă care fundamentează și motivează acțiunea umană.

Prin Statutul său, Academia Română se definește explicit ca fiind și un for de consacrare. Premiile Academiei Române, cele mai importante pe plan național, înseamnă o recunoaștere a meritelor deosebite pe care laureatul le are în plan științific, un prestigiu profesional care nu este numai al autorului în cauză, ci se răsfrânge și asupra instituției la care acesta este afiliat.