Pentru ediția din acest an a Programului „Rabla”, lansat oficial cu două luni mai devreme decât în 2013, vor fi alocate 20.000 de tichete valorice, din care 17.000 pentru persoane fizice, iar restul pentru persoane juridice și instituții publice. În cazul acestora din urmă, ultimele estimări arată că programul va începe după 20 aprilie.

Potrivit proiectului de ordin privind derularea programului guvernamental, posesorii de autovehicule cu o vechime mai mare sau egală cu opt ani își vor putea achiziționa, în 2014, o mașină nouă prin programul Rabla pe baza unui tichet valoric în sumă de 6.500 de lei, care se va aloca electronic. Practic, este pentru prima dată când voucherele nu vor mai fi acordate fizic beneficiarilor, urmând să fie alocate electronic în sistemul informatic al AFM. De asemenea, se va utiliza un singur tichet electronic pentru achiziționarea unui autovehicul nou, la fel ca și anul trecut.

Pentru ediția din acest an, bugetul total este de 140 milioane de lei, iar persoanele fizice care doresc să beneficieze de un tichet electronic se pot adresa direct producătorilor/dealerilor validați în program.

Procedura prevede ca persoana fizică interesată să cumpere o mașină nouă prin Programul Rabla să meargă la dealerul auto pentru a se înscrie în sistemul național. În termen de cinci zile lucrătoare, AFM urmează să valideze datele înscrise de solicitant, iar în decurs de 30 de zile acesta trebuie să-și radieze mașina veche din circulație și să semneze un contract de vânzare-cumpărare cu dealerul de la care achiziționează un autovehicul nou. Dacă aceste condiții nu se întrunesc, tichetul valoric se întoarce în baza națională, iar persoana fizică/juridică pierde dreptul de a mai cumpăra o mașină nouă pe baza acelui document.

Pe de altă parte, posesorul unei mașini vechi eligibile pentru Rabla poate transmite voucherul unei alte persoane, dar din prima zi când se prezintă la dealerul auto și pe baza unei declarații semnate pe propria răspundere.

În vederea stimulării achiziționării autovehiculelor cât mai prietenoase cu mediul, se va oferi posibilitatea acordării, pe lângă prima de casare, a unui eco-bonus în valoare de 500 de lei în următoarele situații: achiziționarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6, achiziționarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, respectiv achiziționarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.

La sfârșitul lunii martie, AFM a publicat lista producătorilor/dealerilor validați și respinși în Programul Rabla 2014. Astfel, din cele 107 dosare depuse, după contestații, au fost validate 94, potrivit ministrului Mediului.

Dosarele admise în programul Rabla 2014 au fost depuse pentru un număr total de 230 de puncte de lucru/agenți autorizați care vor putea comercializa autovehicule în cadrul programului din acest an.

Conform bugetului de venituri și cheltuieli al AFM, publicat în martie în Monitorul Oficial, Programul guvernamental de stimulare a înnoirii parcului auto național beneficiază, în acest an, de o alocare totală de 154,86 milioane de lei.

Recent, ministrul Mediului și Schimbărilor Climatice, Attila Korodi, afirma că Programul Rabla nu trebuie să se oprească, deoarece există încă un procentaj semnificativ de mașini foarte vechi în circulație.

„Nu cred acum în acest scenariu (renunțarea la Programul Rabla — n. r.). M-am întâlnit cu Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România. De asemenea, reprezentanții tuturor producătorilor s-au întrunit cu Administrația Fondului pentru Mediu pentru discuții tehnice pe programul Rabla. Nimeni nu și-a exprimat un punct de vedere în sensul că ar trebui să se oprească programul și eu cred că nu trebuie să se oprească pentru că încă avem un procent semnificativ de mașini foarte vechi. Dacă acest sistem funcționează, atunci aduce un beneficiu”, declara, pentru AGERPRES, Korodi.

Conform AFM, românii au cumpărat, până în prezent, aproape 13.400 de autoturisme noi prin intermediul programului Rabla 2013, iar circa 19.900 de mașini mai vechi de zece ani au ajuns la casat. Din numărul total de autovehicule cumpărate, 690 au beneficiat de eco-bonusuri.

AFM a alocat, în 2013, în primă fază, 135 de milioane de lei pentru 20.000 de tichete Rabla. Ulterior, din noiembrie, numărul voucherelor a fost suplimentat cu 3.000 de exemplare.

Datele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor /DRPCIV/ arată că parcul auto național din România ajunsese, la finele anului 2013, la aproximativ 5,98 milioane de unități, în creștere cu 4,73% față de aceeași perioadă din 2012.

Citește și

Herodot Grup Sighet