Știri Sighet247.ro: Religia sau nevoia stringentă a omului de Transcendent (8)

Elemente de filosofia religiei

Religia sau nevoia stringentă  a omului de Transcendent (8) III.Problema răului

3)Problema răului fizic

În principiu, răul fizic nu este consecința directă a libertății umane. Dar chiar dacă admitem că libera alegere (mândria, nechibzuința, necumpătarea etc.) este cauza unor rele fizice, totuși, cum se explică gratuitatea atâtor suferințe umane (boli, cataclisme naturale, răni provocate de semeni) și de ce o Ființă absolut perfectă îngăduie să existe, măcar în cazul pruncilor nevinovați, atâta suferință nerăscumpărabilă?
Modelul răului fizic, așa cum am arătat la momentul potrivit, este cuprins în romanul camusian Ciuma, care concluzionează că dacă umanitarismul este corect, atunci teismul este greșit. Dilema camusiană, șubredă din pricina premisei „Iar a combate epidemia înseamnă a lupta împotriva lui Dumnezeu, care a trimis-o”, se prezintă astfel: Dacă suferința este condiția unui bine mai mare, omul nu trebuie să lupte cu ea, deoarece așa el acționează indirect pentru eliminarea celui mai mare bine. Iar dacă Dumnezeu a trimis epidemia ca să ne pedepsească și noi o combatem, atunci se cheamă că acționăm direct împotriva lui Dumnezeu. Prin urmare, fie că suferința este condiția unui bine mai mare, fie că este pedeapsa divină pentru săvârșirea răului, acționând împotriva ei, de fapt omul se opune mai binelui.

Fără a insista prea mult, căci toate soluțiile teiștilor susțin că răul fizic este necesar pentru binele mai mare pe care l-a promis Dumnezeu, iată câteva dintre ele:

a)Răul este un contrast necesar pentru bine, întrucât dacă n-ar fi și durere, omul n-ar putea aprecia plăcerea. Antiteiștii răspund că mult mai puțină durere ar duce la același rezultat, că aprecierea sănătății nu necesită ca cineva să fi fost în prealabil bolnav și că omul poate să cunoască binele fără să cunoască răul, chiar dacă răul este un parazit ontologic al binelui.

b)Răul este un produs secundar al unor legi care au ca scop rezultatele bune. De pildă, argumentează teiștii, „ceea ce-i rău pentru un vierme, este bine pentru pasărea care-l mănâncă”. Antiteiștii obiectează că teoria produselor secundare „încearcă să-L dezvinovățească pe Dumnezeu pentru capitularea Lui de la controlul suveran asupra lumii pe care a creat-o” și că mâinile Lui sunt legate de legile pe care El le-a făcut.
c)Răul este un necesar avertisment pentru nelegiuiți (forțele înspăimântătoare ale naturii îi „determină pe oamenii necredincioși să ajungă la reverență”), este necesar pentru pedepsirea acestora (toate calamitățile naturale, inclusiv moartea, sunt concretizări ale judecății divine pentru păcatele comise de oameni, în public, în secret sau în viața anterioară) și se constituie într-un necesar exemplu pentru toți ceilalți (Dumnezeu a îngăduit răul asupra lui Iov, tocmai pentru că știa că acesta va rămâne neclintit în credință și că prin această fermitate va fi un exemplu pentru ceilalți).

Evident, antiteiștii protestează: ba că suferința fizică și catastrofele naturale, în loc să-i apropie pe oameni de Dumnezeu, adesea îi îndepărtează, drept urmare, El, în calitate de Ființă absolut perfectă, ar trebui să folosească miracolul și revelația specială pentru a deștepta în creaturile Sale sentimentul religios, nicidecum grozăvia mijloacelor de ucidere în masă, ba că Iov a suferit fără vreo vină și că păcatul nu este cauza oricărei suferințe (Luca 13/4), ba că nu toți oamenii sunt aidoma lui Iov, fapt pentru care metoda punitivă poate să ducă în unele cazuri la rezultate negative.

d)Deoarece necazul, nenorocirea și boala, văzute ca rele de prim ordin, sunt necesare pentru realizarea unui bine de ordinul al doilea (virtuți precum răbdarea, mila și curajul), rezultă că răul este condiția necesară pentru realizarea lumii celei mai bune.

Antiteiștii nu se lasă mai prejos, ci susțin că Dumnezeu Și-ar fi putut realiza scopul fără mijloace atât de teribile, că prețul plătit de omenire pentru binele de mai târziu este mult prea mare (scopul bun nu justifică relele mijloace utilizate pentru obținerea lui) și că viitoarea fericire nu compensează cu adevărat toate suferințele îndurate în această viață.

e)Teiștii susțin în cea mai recentă teză a lor că răul este o necesară interferență a sistemelor (orice lucru interferează în mod necesar-conflictual cu mișcarea altor sisteme) și că a scăpa lumea de acest conflict ar echivala cu eliminarea întregii existențe. La care, antiteiștii obiectează astfel: Dumnezeu ar fi putut crea o lume cu sisteme neconflictuale, așa încât răul să nu mai fie „un plasture urât care contribuie oarecum la totalul frumos”.

f)La ideea că răul este necesar pentru formarea caracterelor (asperitățile lumii sunt trebuincioase pentru apariția unor ființe superioare din punct de vedere moral-spiritual, la fel cum presiunea asupra cărbunelui duce la formarea diamantelor), antiteiștii ripostează că argumentul nu funcționează în cazul unor forme ale răului precum nebunia sau spălarea creierului, că prețul este prea mare în comparație cu rezultatul și că Dumnezeu nu avea nevoie de contribuția răului fizic pentru a produce ființe înzestrate cu o moralitate superioară.

Una peste alta, răul fizic este necesar pentru o maximă perfecționare morală, unele rele fizice fiind ba consecința necesară a alegerii libere a omului (după calculele teiștilor, între 80% și 95% din răul fizic rezultă din libertatea morală), ba consecința necesară a liberei alegeri exercitate de demoni (teiștii pretind că deja Dumnezeu a înfrânt forțele demonice prin faptul că le permite maximul de libertate morală cu minimul de rău esențial și că va veni acea zi când le va nimici cu totul), ba cu rol de necesare avertismente morale, întrucât „suferința fizică este un pumn dirijat spre plexul solar moral al omului”.

Două concluzii importante se desprind din această amplă analiză a răului:

a)Aidoma binelui, răul este o noțiune polară, așa încât orice greșeală este totuna cu nebinele sau răul (greșeala este de ordin moral, pe când eroarea este de ordin logic);

b)Relativitatea celor două noțiuni polare, știut fiind faptul că în dezvoltarea lor istorică (o dezvoltare evolutivă, ori una involutivă?!), binele și răul s-au transformat adeseori în contrariul lor. Astfel, în cele mai avansate societăți antice, doar cugetătorii subtili și omenoși au sesizat contradicția dintre a fi civilizat și a-ți trata cu cruzime semenii, în speță sclavii. Tot așa, în Evul Mediu era considerat nu doar firesc, ci chiar necesar ca adversarii politici să fie lichidați, iar ereticii, respectiv adversarii crezului oficializat, să fie arși pe rug.



IV. Limbajul religios

Limbajul religios sau limbajul cu care oamenii caută să-și exprime experiențele religioase, cuprinde atât mijloace nonlingvistice cât și mijloace lingvistice.

1)Mijloacele nonlingvistice pentru exprimarea transcendenței religioase:

a)Ritualul a fost definit ca modalitatea simbolică și formalizată în care un grup social își exprimă și, totodată, își întărește credințele și valorile. Religia dă naștere „în mod invariabil” la expresii ritualiste, iar experiența religioasă va fi exprimată în cel mai potrivit mod pentru credincios.

b)Simbolurile religioase sunt văzute ca niște indicatori de direcție, dar fără conținut, către Transcendent. Simbolurile seamănă cu semnele prin aceea că și unele, și altele „țintesc dincolo de ele spre altceva”, potrivit lui Paul Tillich, deosebindu-se prin următoarea caracteristică: simbolurile participă la realitatea pe care o desemnează, pe când semnele nu participă. În alți termeni, simbolurile religioase sunt „o încercare de a exprima ceea ce nu poate fi formulat literal și empiric”.

c)Mitul sau forma simbolică prin care omul religios își exprimă „conștiența cu privire la transcendență”, este – ne spune N. Geisler – „un mijloc empiric de a exprima Transcendentul nonempiric”. Considerat de către omul religios o poveste adevărată, care tratează ceea ce el se așteaptă să fie realitate, mitul este văzut de Karl Jaspers ca un „cifru” al Transcendentului și ca un „cod” care țintește spre Dumnezeu, cu următoarele trei caracteristici: (1)Mitul exprimă mai degrabă intuiții decât concepte universale; (2)Nu se referă la realități

„Majestate, nu pleca…” sau...
Mai multe gospodarii din Maramures au fost inundate
POIENILE DE SUB MUNTE - Un bărbat s-a înecat în râul Ruscova
Pistolarul de numai 17 ani este din Vișeu de Sus și a fost ridicat de poliție. Avea și droguri asupra lui
GAZ între SIGHET și BORȘA - Discuții la Consiliul Județean Maramureș pentru demararea procedurilor de introducere a gazului metan
Profesorul universitar Nicolae Iuga a fost distins cu Premiul Academiei Române pentru Filosofie
SATU MARE - Mega dosar cu afaceriști, bancheri și inspectori ANAF, retrimis la DIICOT
POLIȚIA în ALERTĂ - Tânăr prins de un agent QUICK PROTECT cu un revolver cu glonț pe țeavă, într-un club din Baia Mare
Un tânăr de 26 de ani din Sighetu Marmației a rupt cu mașina un stâlp, a intrat în gardul unei case şi a băgat în spital trei persoane
Facebook va afişa reclame la începutul clipurilor video
VIDEO - Cel puţin patru morţi, doi dintre ei copii, în Franţa, după ce un tren a intrat în plin într-un autobuz şcolar
ATENŢIONARE METEO - Cod galben de ploi în Maramureş până sâmbătă
Jandarmii sigheteni vor fi la datorie pe timpul paradei Festivalului „Cum e datina străbună” din Sighetu Marmaţiei
Primăria Municipiului Baia Mare în parteneriat cu Garda Ecologică Baia Mare au obținut Marele Premiu cu proiectul „Baia Mare curată!”
Vişeu de Sus și Ocna Șugatag - Sancțiuni pentru delicte silvice și transportul ilegal de material lemnos
Scrisoare deschisă către Consiliul local al muncipiului Sighetu Marmației (autor, Gheorghe Todinca director al Muzeului Maramureșan)
Starea vremii și a drumurilor din Maramureș pentru 14 Decembrie
Metoda „Împrietenire” prin care hoții au furat 300.000 de lei și 1,3 kilograme de bijuterii din aur
La noi cam toate-s răsturnate
De joi, timp de trei zile - doliu național în memoria Regelui Mihai I
Șase migranți reținuți la frontiera cu Ungaria
FOTO: CRĂCIUNEȘTI - Aproximativ 3.000 pachete cu țigări confiscate de polițiștii de frontieră
Cu drepturile garantate, cei mulți n-au parte de dreptate!
Spectacol celest -
VW nu se potolește: Două dispozitive ilegale pentru emisii, descoperite pe un model al mărcii
VITAL - Conductă spartă pe strada Balc Vodă din Sighetu Marmației
Audi A4 căutat în Anglia, descoperit de poliţiştii de frontieră în Sighetu Marmației
Femeia bănuită că ar fi împins o tânără pe linia de metrou în staţia Dristor, a fost reţinută pentru 24 de ore
BULETINUL RUTIER - Circulaţia este asigurată pe toate sectoarele de drum din Maramureş, carosabilul fiind negru şi umed
SIGHET: FOTO - O autoutilitară a rămas blocată pe un pod putred, după ce acesta s-a rupt sub greutatea mașinii
BORȘA - O autoutilitară şi lemnul transportat ilegal, confiscate de poliţişti
Urmărit internaţional, depistat de poliţiştii maramureşeni
Scrisoare deschisă semnată de Teofil Ivanciuc - Casa Memorială „Elie Wiesel” trebuie să rămână Sighetului!
Ipocrizia din Parlament
Părintele Constantin Necula a primit Crucea Voievodală Maramureșeană