În fapt, pe raza județului Maramureș, există două puncte de trecere a frontierei româno-ucrainene pe calea ferată, în prezent închise. Este vorba despre PTF Câmpulung la Tisa (traficul internațional a fost suspendat începând cu data 17.10.2007 din cauza unor motive tehnice invocate de partea ucraineană) și PTF Valea Vișeului, în acest caz traficul internațional fiind suspendat începând cu data de 01.11.2006 din cauza problemelor la infrastructura căilor ferate de pe teritoriul Ucrainei.

Grup de inițiativă în Ucraina

Prefectura Maramureș a anunțat că „redeschiderea PTF Câmpulung la Tisa este solicitată în special de mediul de afaceri care desfășoară activități economice cu operatori din Ucraina, dar este necesară și pentru dezvoltarea din punct de vedere turistic și cultural a județului”. „S-a constituit un grup de inițiativă civică format din cetățeni ucraineni din Rahiv care au întreprins acțiuni în vederea redeschiderii transportului pe cale ferată pe ruta Cernăuți-Sighetu Marmației - Rahiv - Ujgorod - Bratislava, care ar asigura legătura cu Viena, Lvov - Cluj (cu nod feroviar la Sighetu Marmației), Kiev - Cluj, Satu Mare - Maramureș - Bukovel (Ucraina) - tren turistic.

Prin Biroul Vamal de Frontieră Sighetu Marmației, volumul operațiunilor vamale derulate cu Ucraina se situează pe primul loc în ceea ce privește operațiunile vamale de import (în principal cherestea de rășinoase, părți de scaune din lemn, peleți din lemn, semifabricate din lemn de fag sau piese de dulgherie) și pe locul al doilea în cazul exporturilor de mărfuri (în principal diverse tipuri de mobilier). Pe primele opt luni ale anului 2016, au fost derulate 548 importuri din această țară în valoare de 14.664.317 lei, iar valoarea taxelor vamale și a TVA-ului asociate acestor importuri a fost de 2.976.743 lei”, a explicat prefectul județului Maramureș, Sebastian Lupuț. În ceea ce privește exporturile efectuate în aceeași perioadă către Ucraina, acestea au fost în număr de 30, în valoare de 1.610.076 lei.

Importuri și exporturi către Ucraina

Referitor la posibilitatea redeschiderii punctului vamal de la Câmpulung la Tisa, Biroul Vamal de Frontieră Sighetu Marmației semnalează faptul că „instituția deține în folosință un teren în suprafață de 289 mp aflat în incinta stației C.F.R. unde a fost prevăzută investiția «Sediu Punct vamal Câmpulung la Tisa» și pentru care s-a efectuat studiu de prefezabilitate.”

„Derularea acestei investiții a fost oprită odată cu suspendarea funcționării acestui punct de trecere a frontierei. În ceea ce privește controlul vamal al mărfurilor transportate pe cale ferată, considerăm că este necesară dotarea punctului cu aparatură/echipamente de control, respectiv amplasarea unor porți de detecție a radiațiilor și/sau porți de scanare a vagoanelor. Cu privire la funcționarea biroului vamal, existența unei infrastructuri specifice este de strictă necesitate - spații de birouri, spații de depozite, echipamente de calcul și rețea informatică (informatizarea punctului vamal fiind imperios necesară), rețea de telefonie”, se arată în cel mai recent raport al Prefecturii Maramureș referitor la prioritățile acestui an.

„Având în vedere că singura legătură de transport marfă dintre cele două țări este prin vama Halmeu din județul Satu Mare, acest lucru presupune parcurgerea unei distanțe mari cu mijloace de transport și cheltuieli suplimentare pentru agenții economici. Impactul economic preconizat vizează, pe lângă diminuarea cheltuielilor de transport, și o dezvoltare pozitivă a relațiilor comerciale ale societăților comerciale cu partenerii din Ucraina. Este de subliniat faptul că firmele vor beneficia de o scădere importantă a timpului de tranzit și a timpului de așteptare în vamă, știut fiind faptul că Punctul de Trecere a Frontierei Halmeu este aglomerat, respectiv se va beneficia de o flexibilitate mai mare a livrărilor de la furnizori.

Deși trendul relațiilor comerciale dintre România și Ucraina este unul crescător, în cazul nostru importurile sunt mai mari valoric decât exporturile. Explicația pentru această situație este descurajarea relațiilor de afaceri dintre societățile comerciale maramureșene și cele ucrainene din cauza accesului îngreunat și a costurilor de transport suplimentare generate de necesitatea ocolirii către punctul de trecere a frontierei de la Halmeu”, a mai menționat prefectul Lupuț.

Probleme legate de infrastructură

Care sunt problemele identificate la acest punct de trecere a frontierei?

Aflăm tot de la Instituția Prefectului. În primul rând, nu există o clădire proprie a Poliției de Frontieră, activitățile fiind asigurate într-o locație de tip modul, unde sunt instalate toate stațiile de lucru. Apoi, nu există încăperi care să aibă condițiile de securitate și sociale pentru persoanele cărora nu li se permite intrarea în țară și nici mijloace tehnice de supraveghere ale acestora. În incinta clădirii C.F.R. au fost alocate trei încăperi cu două grupuri sociale pentru cazarea solicitanților de azil, însă nu au fost dotate cu mobilier.

Alte probleme sunt legate de lipsa camerelor interviu, reținere administrativă pentru bărbați, femei, nu există piste de control cu tonete de lucru delimitate fizic, destinate sensului de intrare și sensului de ieșire. Gardul de protecție constituit de-a lungul tronsonului de cale ferată de la intrarea în țară și până în stația C.F.R., respectiv P.T.F., cu o lungime de aproximativ 3,5 km, a fost distrus parțial de către persoane necunoscute, 10 panouri metalice fiind deteriorate, iar 153 de panouri și 30 de stâlpi de susținere ai acestora, au fost sustrase.

O altă problemă identificată este cea referitoare la sistemul de supraveghere video care asigură monitorizarea tronsonului de cale ferată de la intrarea în țară și până în stația C.F.R., respectiv P.T.F. cu 26 de camere video montate pe stâlpi, care nu sunt funcționale.

„Referitor la acest aspect, menționăm faptul că toate componentele sistemului de supraveghere video, inclusiv monitorul, sunt instalate în spațiul special destinat din modulul tip container metalic în care își desfășoară activitatea personalul P.F.R, monitorizarea fiind efectuată de către operatorul de serviciu.

Din datele avute la dispoziție și discuțiile purtate cu reprezentanții C.F.R. referitor la infrastructura căii ferate, a rezultat faptul că aceasta a fost modernizată recent, actualmente necesitând doar anumite lucrări de mentenanță. Precizăm faptul că în P.T.F. Câmpulung la Tisa vor fi îndeplinite condițiile minime specifice traficului internațional pentru transport marfă, în situația în care la problemele susmenționate vor fi alocate fonduri pentru a fi remediate. În urma întâlnirii interinstituționale pe tema punctelor de trecere a frontierei româno-ucrainene desfășurată la sediul Ministerului Afacerilor Externe, la finele lui 2016, s-a subliniat faptul că la nivel local proiectul este de importanță majoră.

„Pentru anul 2017, ne propunem continuarea întâlnirilor cu toți factorii implicați în rezolvarea acestor probleme, precum și continuarea diligențelor cu partea ucraineană în vederea găsirii celor mai bune soluții care să ducă la redeschiderea circulației pe calea ferată”, a concluzionat reprezentantul Guvernului în teritoriu.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și

Instructor auto-moto Sighet