Chestiunea referitoare la momentul în care se sărbătorește Crăciunul este un subiect de dezbatere de lungă durată în Ucraina.

Biserica a sărbătorit în mod tradițional Crăciunul pe 7 ianuarie, în același timp cu patriarhia de la Moscova, care a binecuvântat războiul lui Putin. Patriarhul Kiril, șeful Bisericii Ortodoxe Ruse, este un susținător proeminent al lui Putin și a declarat că soldații ruși care sunt uciși vor fi iertați de toate păcatele lor.

În 2017, ziua de 25 decembrie a devenit sărbătoare publică în Ucraina.

În cadrul unei ședințe a sinodului său din octombrie și în urma unor solicitări, Mitropolia de Kiev a anunțat că parohiile pot ține o slujbă religioasă completă pe 25, dacă doresc. Decizia afectează aproximativ 7.000 de biserici din întreaga țară.

Într-un interviu acordat publicației The Guardian, purtătorul de cuvânt al bisericii, arhiepiscopul Evstratiy Zoria, a declarat că vor fi colectate date pentru a vedea câți credincioși au participat la slujbele de pe 25, care anul acesta cade într-o duminică.

„Nu vrem să forțăm pe nimeni. Înțelegem că acest lucru nu rezolvă nimic”, a spus el. „Eu personal voi decide ce să fac după ce voi discuta cu enoriașii mei. Este mai bine să promovăm acest proces încet și cu succes”.

Înainte de invazia pe scară largă a Rusiei, o treime dintre enoriași doreau un Crăciun pe rit occidental, a spus el. Arhiepiscopul a recunoscut că sprijinul este acum mai mare.

Din 2019, 1.600 de parohii s-au alăturat Bisericii Ortodoxe din Ucraina din partea Bisericii Ortodoxe Ucrainene, care până de curând a fost loială patriarhiei Moscovei. Acum s-a distanțat de patriarhul Kiril și aproximativ jumătate dintre eparhii nu îl mai menționează în rugăciuni.

Cele două biserici poartă nume similare. Predecesorul președintelui Volodimir Zelenski, Petro Poroșenko, a încercat să forțeze Biserica Ortodoxă Ucraineană să se redenumească în mod legal Biserica Ortodoxă Rusă din Ucraina.

Încercarea a eșuat după ce partidul pro-Kremlin Blocul de Opoziție – acum în afara legii – a făcut apel la Curtea Constituțională. Zoria a declarat că Biserica Ortodoxă din Ucraina a susținut statalitatea, independența, suveranitatea și democrația Ucrainei.

Trecerea la 25 decembrie face parte dintr-un proces național mai amplu de dezmembrare a simbolurilor Rusiei, Uniunii Sovietice și comunismului, care a luat avânt în 2014, când Putin a anexat Crimeea și a dat startul unei revolte pro-Moscova în regiunea estică Donbas.

De atunci, au fost dărâmate statuile lui Lenin. Ministerul ucrainean al Culturii a numit un consiliu de experți pentru a decide ce să facă cu alte monumente sovietice și străzi care poartă numele unor personalități culturale rusești, inclusiv Pușkin și Tolstoi.

„Noi nu o numim de-rusificare. Este vorba despre a face față consecințelor totalitarismului rusesc”, a declarat săptămâna trecută ministrul culturii, Oleksandr Tkacenko.

El a adăugat: „Am avut o serie de întâlniri. Opinia locală va fi luată în considerare. Unele monumente ar putea fi mutate în parcuri și muzee”.

În portul Odesa de la Marea Neagră, activiștii au murdărit cu vopsea roșie o statuie a Ecaterinei cea Mare și au adăugat un ștreang.

Taras Pshenychnyi, profesor de istorie bisericească la Universitatea Taras Șevcenko din Kiev, a declarat că studenții săi au ridicat spontan subiectul Crăciunului și s-au pronunțat în favoarea mutării acestuia la 25 decembrie.

Dar el a spus că persoanele mai în vârstă, inclusiv părinții săi, au fost reticenți față de trecerea la modelul gregorian, introdus de Papa Grigore în 1582. În acest an, familia sa, inclusiv fiul său de șase ani, va sărbători la ambele date, a spus el.

În secolele al XVI-lea și al XVII-lea, unii episcopi ucraineni au încercat să treacă la data gregoriană, pe care Polonia și alte țări catolice europene o adoptaseră. Nu au avut succes.

La acea vreme, Ucraina făcea parte din Comunitatea Polono-Lituaniană. Aceasta a rămas la calendarul iulian, în care Anul Nou este sărbătorit la 14 ianuarie.

Între 1914 și 1916, în timp ce primul război mondial făcea ravagii, o dieceză din orașul vestic Ivano-Frankivsk a introdus data de 25 decembrie. Schimbarea s-a lovit de opoziția tradiționaliștilor, a intelectualității și a puternicei biserici ortodoxe ruse.

După Revoluția rusă, bolșevicii au trecut la calendarul gregorian în scopuri civile, dar patriarhia de la Moscova a continuat pe linia tradiției.

Pshenychnyi a spus: „Tradiția poate fi progresivă sau regresivă. Trebuie să ne îndepărtăm de tradițiile culturale și mentale rusești. Acestea ne țin ostatici. Trebuie făcut cu prudență, dar trebuie făcut. Rusia își folosește parohiile ortodoxe de pe teritoriul ucrainean ca pe o armă ideologică.”

Patriarhul Kiril a fost asociat cu KGB și cu agenția de spionaj FSB modernă a Rusiei, care este o „organizație de propagandă abilă”, a spus el.

Politicienii de la Kremlin au prezentat războiul din Ucraina ca pe o confruntare escatologică între bine și rău. Dmitri Medvedev, fostul președinte al Rusiei și vicepreședinte al Consiliului de Securitate, folosește frecvent aluzii biblice. El a amenințat că va termina Occidentul într-un Armaghedon nuclear.

În ultima sa izbucnire de vineri, el a declarat că „obiectivul sacru” al Rusiei în Ucraina este de a-l opri pe Diavol, sau pe „conducătorul suprem al iadului”, așa cum l-a numit. El i-a numit pe ucraineni drept „o mare haită de câini care latră din cotețul occidental”.

Pshenychnyi a declarat că nu a acordat prea multă atenție retoricii tot mai apocaliptice a Rusiei, care include afirmații potrivit cărora Moscova „de-satanizează” Kievul.

„Este unul dintre multele falsuri pe care Rusia le-a făcut în ultimii opt ani”, a spus profesorul.

„De veacuri întregi, ei încearcă să formuleze un fel de imagine pentru Ucraina. Ieri nu eram un stat. Astăzi suntem Satana. Este o idioțenie și vine de la niște oameni slabi de minte”.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și