Într-un act emis de Primăria Sighetu Marmaţiei în data de 19 martie 2015, având numărul de ordine 3317, se poate citi statistica drumurilor pe care ne sucim gleznele sau ne stricăm autoturismele. Aşadar, în actul mai înainte menţionat, scrie:
Lungimea totală a străzilor: 176,014 Km
Străzi asfaltate: 59,24 Km
Străzi pietruite: 89,80 Km
Străzi de pământ: 26,90Km

Suficient ca patriotismul local să intre în alertă, dacă te gândeşti că pe la alţii, în aceeaşi ţară, ba chiar în acelaşi judeţ, nu-i acelaşi lucru! Cum se poate ca lungimea străzilor pietruite (poate bolovănite ar fi un termen mai bun) să fie cu 30 de Km mai mare decât lungimea străzilor asfaltate (ştim noi cât de bine)?

Cum se poate ca peste 26 de Km de drumuri să fie de pământ? Aproape că raportul este de 1/2, sau 1Km de drum asfaltat la 2 Km de drum cu pietre.

Într-un act frumos colorat (PIDU 2005), cu statistici care mai de care, grafice şi analize SWOT, citesc:
Reţeaua de drumuri a municipiului: 168Km
Drumuri asfaltate: 50,2Km
Drumuri pietruite: 89,80Km
Drumuri de pământ: 28Km

Cel puţin aşa cred că se citeşte statistica oficială, dar, ca să eliminăm orice rea intenţie de care aş putea fi acuzat, citez exact ce scrie în actele oficiale:
„Circulaţie: Reţeaua de drumuri a municipiului are 168 km, din care 50.2 km sunt drumuri asfaltate, 89.8 drumuri pietruite şi 28 drumuri din pământ.”

La „drumuri de pământ” după cifra „28” din statistica oficială, am trecut de la mine putere Km, dar, s-ar putea ca acel „28” să fie numărul drumurilor fără urme de asfalt sau fără pietroaie pe ele, acoperite doar de colbul patriei.

Frumos şi dinamic s-a mai dezvoltat oraşul nostru în vreo zece ani...Daaa, superb! Lungimea străzilor a crescut cu 8Km în 10 ani! Lungimea străzilor asfaltate a crescut cu 9 (nouă)Km, lungimea străzilor de pământ a crescut cu 1Km, dar străzile pietruite au aceeaşi lungime!

Continuăm să nu asfaltăm. Împreună...Nu vreau să văd neapărat partea negativă a dezvoltării(?) oraşului din ultimii ani. Sunt sigur că drumurile de pământ vor rămâne tot aşa, nefiind de prea intensă circulaţie. Dar drumurile pietruite, care au ponderea cea mai mare în totalul drumurilor Sighetului, puteau fi asfaltate, măcar pe la intersecţiile pe unde s-a oprit caravana electorală la o discuţie cu cetăţenii mulţumiţi că pietroaiele de pe drumul lor sunt destul de mari şi când plouă, sărind şi făcând exerciţii de echilibristică, nu se afundă în noroi.

Dacă adunăm lungimea drumurilor de toate felurile din 2005, se obţine cifra exactă de 168 Km. Făcând acelaşi calcul pentru reteaua de drumuri din 2015, apare o diferenţă de 0,074Km. O nimica toată...Precis că tehnologia folosită pentru măsurări exacte a evoluat foarte mult în zece ani, că doar n-au apărut niscaiva “intrânduri” de la strada principală la nişte reşedinţe mai bine apărate de zgomotul căruţelor…

Am folosit ca documentare pentru articolul de faţă şi Planul Integrat de Dezvoltare Urbană (PIDU) a Sighetului. Acolo scrie că Sighetul are peste 100 de monumente de arhitectură- asta fiind partea pozitivă a analizei făcute, dar există şi o parte negativă, unde scrie aşa:
„Imagine neunitară, identitate în dispariţie, estetica în decling”

S-avem pardong, aş prefera ca pe viitor asemenea expresii să nu mai apară...Tot acolo scrie chiar pe prima pagină: „Ceea ce vezi e ceea ce ai”.

Sau altfel spus, asta e şi n-avem ce face! De acord, dar pentru că majorităţii sighetenilor nu le-a plăcut ce-au văzut, deci nici ce au, şi-au pus nădejdea în altă echipă. Peste patru ani, oare ce motto se va întrezări PIDUpă statisticile frumos colorate ale actelor oficiale emise de noii aleşi ai cetăţii noastre?

Citește și