├Än 1989 o c─âl─âtorie de la Sighet la Cluj cu acceleratul dura 5 ore. ├Än anul de gra┼úie 2017 trenul botezat ÔÇ×RegioÔÇŁ parcurge aceast─â distan┼ú─â ├«n 7 ore.

Suntem ├«ntr-o evolu┼úie uimitoare, ce m─â face s─â cred c─â peste 10 ani ne vor trebui doar 10 ore pentru a parcurge cu trenul distan┼úa Sighet Cluj. ├Änaint─âm cu repeziciune pe calea veritabilului progres ┼či toate ┼ú─ârile din jurul nostru crap─â de ciud─â ca urmare a vitezelor nemaiauzite cu care circul─â trenurile pe la noi.

O c─âl─âtorie de la Sighet la Cluj cu trenul reprezint─â azi un co┼čmar pentru oricine alege acest mijloc de transport at├ót de ├«ndr─âgit ┼či utilizat acum 15-20 de ani. Pe l├óng─â durata absolut aberant─â a c─âl─âtoriei, num─ârul infernal de opriri, viteza de c─âru┼ú─â de po┼čtalion cu care circul─â trenul, c─âl─âtorul, pe l├óng─â r─âbdarea cu care trebuie obligatoriu s─â se ├«narmeze, trebuie s─â suporte condi┼úiile jalnice de c─âl─âtorie din care voi enumera lipsa aerului condi┼úionat, mirosul ├«mb├ócsit din compartimente dar ┼či duhoarea pestilen┼úial─â din toalete, care sigur va crea probleme ├«n special celor care nu au un stomac foarte rezistent.

Unii se vor ├«ntreba cum s-a ajuns aici. Principalele cauze sunt lipsa finan┼ú─ârii c─âilor ferate la nivel na┼úional, sabotarea inten┼úionat─â a mersului trenurilor pentru a face loc transportatorilor rutieri priva┼úi care s-au dezvoltat ca ciupercile dup─â ploaie, politicile guvernamentale absolut dezastruose din care a┼č men┼úiona ├«ncetarea lucr─ârilor de electrificare ┼či modernizare a c─âilor ferate la scurt timp dup─â revolu┼úie. Astfel s-a ajuns ├«n situa┼úia absolut aberant─â ca ora┼če importante din Rom├ónia ca de exemplu Sibiu, Oradea, Pite┼čti, Baia Mare, Satu Mare s─â nu aib─â linii de cale ferat─â electrificat─â. De exemplu trenurile care vin din Oradea spre Bucure┼čti trebuie s─â sta┼úioneze 15 minute ├«n gara Cluj pentru a schimba locomotiva Diesel cu una electric─â.

Lipsa investi┼úiilor consistente ├«n material rulant (locomotive ┼či vagoane) a f─âcut ca un tren ca Sighet - Timi┼čoara s─â aib─â ├«n compunere 2 vagoane fa┼úa de 10 sau 9 c├óte avea ├«n anii `90. Lipsa investi┼úillor ├«n infrastructur─â a f─âcut ca distan┼úa Sighet - Bucure┼čti pe aclea ferat─â s─â fie parcurs─â ├«n 15 ore fa┼ú─â de 12 ore pe vremea fostului regim. Poate cel mai important aspect care ar trebui men┼úionat este incapacitatea guvernelor de a atrage proiecte europene de finan┼úare ┼či de a avea o strategie coerent─â la nivel na┼úional ├«n privin┼úa transportului feroviar care ar trebui ├«ncurajat s─â se dezvolte deaoarece ne-ar aduce mai mul┼úi turi┼čti, mai multe ├«ncas─âri la buget ┼či o imagine de ┼úar─â mai bun─â.

Ar trebui s─â ne preocupe pe to┼úi soarta c─âilor ferate deoarece transportul feroviar ar trebui s─â fie o alternativ─â la cel feroviar. Uni┼úi putem s─â tragem un semnal de alarm─â, s─â ne facem vocea auzit─â ┼či s─â ├«ncerc─âm s─â salv─âm ceva m─âcar ├«n al treisprezecelea ceas.

Editorial scris de Pașcu Bogdan

Citește și

loading...