Prima impresie despre o persoană poate să se formeze în mai puțin de 100 de milisecunde după stabilirea contactului vizual cu respectiva persoană, în mod automat, probabil în afara controlului conștient. Este de notorietate faptul că prima impresie despre o persoană influențează în mod major modul în care relaționăm cu respectiva persoană și poate fi foarte dificil de schimbat.

"Este util să știm cum suntem judecați în funcție de aspectul nostru, cu atât mai mult cu cât aceste aprecieri ar putea să nu fie foarte precise — spre exemplu în contextul în care apărem în instanță, în fața juraților sau atunci când candidăm în alegeri. În consecință, putem să avem cu adevărat încredere într-o față zâmbitoare?", se întreabă coautorul acestui studiu, Tom Hartley, specialist în neurologie cognitivă și psihologie de la Universitatea din York (Anglia).

Conform acestuia, oamenii ajung de obicei departe cu raționamentele pe care le construiesc pornind de la prima impresie despre alte persoane. "Spre exemplu, cineva care arată mai tânăr este considerat a avea și alte trăsături de caracter imature. Este evident că nu trebuie să judecăm pe nimeni după aparențe, și cu toate acestea o facem cu toții", a mai adăugat el.

Iar ținând cont de faptul că o mare parte din interacțiunile interumane s-au mutat în spațiul virtual, pe site-urile de socializare, prima impresie pare mai importantă decât oricând.

"Dacă în trecut făceam cunoștință cu oamenii cu care ne întâlneam în carne și oase, în prezent, din ce în ce mai frecvent, primul contact se face online, iar primele impresii despre cineva se formează în funcție de fotografiile pe care respectiva persoană le postează pe conturile sale de socializare", explică Hartley.

Studii anterioare au observat faptul că "majoritatea judecăților care contribuie la formarea primei impresii despre cineva fac parte din trei categorii importante. Una dintre ele este abordabilitatea — respectiva persoană dorește să mă ajute sau nu? O alta este caracterul de dominare — poate ea să mă ajute sau să-mi facă rău? Iar ultima categorie este atractivitatea — ar putea fi un partener sau un rival?", amintește neurologul britanic.

Pentru a afla mai multe despre modul în care se formează primele impresii, cercetătorii de la Universitatea din York au selectat 1.000 de fotografii ale unor persoane diferite, de pe site-uri de socializare și au prezentat aceste fotografii unui grup "martor" (în cadrul experimentului) format din șase voluntari. Voluntarii au fost chemați să-și precizeze primele impresii la vederea fotografiilor, indicând o serie de trăsături sociale cum ar încrederea pe care o inspiră, atracția pe care o exercită și tendința de a fi o persoană dominantă.

Apoi, oamenii de știință au analizat fețele din fotografii prin intermediul unei rețele neuronale artificiale — un fel de inteligență artificială care imită modul de funcționare al creierului. Ei au încercat să determine care caracteristici faciale sunt legate de formarea primei impresii.

Conform modelului folosit, forma gurii și zona din jurul acesteia sunt asociate abordabilității — deloc surprinzător, în acest caz, un zâmbet reprezintă o componentă cheie pentru formarea unei prime impresii în acest sens. În ceea ce privește atractivitatea, forma ochilor și zona din jurul acestora joacă un rol foarte important. Caracterul dominant este asociat cu trăsăturile care indică o față masculină și sănătoasă.

Prin inversarea acestui proces, cercetătorii au creat un model care poate genera trăsăturile faciale specifice anumitor caracteristici de personalitate. Acest model ar putea fi folosit pentru "alegerea, poate chiar automată, a unei imagini care formează o primă impresie dezirabilă", conform lui Hartley.

În cadrul acestui studiu au fost folosite doar tipologii faciale caucaziene, pentru a elimina eventuale confuzii rezultate din diferențele de rasă.

Concluziile acestui studiu sunt prezentate pe larg în ultimul număr al revistei Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Citește și

loading...