Pe la sfârşitul săptămânii trecute am primit în cutia poştală „Curierul primăriei”, ziar lunar de informare a cetăţenilor din municipiu cu privire la activitatea Autorităţii publice. Ziarul este finanţat din bani publici, adică din taxele şi impozitele plătite de noi, sighetenii. Editarea ziarului este asigurată de către agenţia S.M.T. – cel puţin aşa scrie în ziar. S.M.T. posibil să vină de la Sighet Media Trust, firma care deţine şi TV Sighet, Sighet FM şi maramedia.ro, care îl au ca proprietar ştim noi pe cine. Doar nu credeţi că TV-ul îl laudă cam în toate emisiunile pe primar degeaba.

Câţi bani primeşte S.M.T. pentru editarea ziarului nu ştim, dar posibil pe această cale să ne comunice oficialii din primărie cum s-a atribuit contractul de editare al ziarului agenţiei S.M.T. şi câţi bani se plătesc acestei firme. Până la urmă este vorba de banii noştri, ai sighetenilor şi avem dreptul să ştim cum se cheltuie banii proveniţi din taxele şi impozitele pe care le plătim.

În afară de osanalele aduse primarului şi câteva articole aproape copy/paste de pe site-ul de ştiri maramedia.ro, mi-a atras atenţia un articol legat de iniţiativa primarului TIR-ist de a ridica şi/sau bloca roţile autoturismelor parcate „ilegal” pe domeniul public şi privat din municipiu. În acel articol se scrie că vehiculele de orice fel, staţionate aiurea prin oraş, urmează a fi ridicate de către o firmă specializată în acest sens, iar proprietarul urmează a fi amendat şi obligat la plata taxei de ridicare a autoturismului. Aparent, această măsură pare nevinovată şi menită să disciplineze şoferii. Dar lucrurile nu stau chiar aşa.

Aceeaşi soluţie a fost şi încă mai este aplicată sporadic prin diverse oraşe, iar afacerea merge ca pe roate. Firmele „specializate” ridică maşini într-o veselie şi câţiva băieţi deştepţi, de cele mai multe ori pe mână cu primarul, se îmbogăţesc în timp ce oamenii simpli umblă disperaţi să îşi recupereze maşinile şi sunt suprataxaţi în mod nesimţit cu sume de la 800 lei în sus. Şi asta pentru că şoferii au parcat maşina unde nu era voie, nu că ar fi nesimţiţi, ci pentru că nu există suficiente locuri de parcare. Aceste ridicări au iscat numeroase scandaluri, iar firmele de ridicări maşini s-au mai temperat în activitatea lor.

Legea prevede că se pot ridica doar autoturismele parcate în locuri în care încurcă circulaţia în mod grav: blochează accesul tramvaielor, troleibuzelor sau pur şi simplu blochează complet drumurile.

În „Curierul primăriei” am citit că urmează a fi ridicate toate vehiculele staţionate în locuri interzise, chiar dacă nu blochează circulaţia. Pentru parcarea vehiculelor în locuri nepermise, legea prevede amendarea şoferilor indisciplinaţi, nicidecum ridicarea autoturismelor. Ridicarea se face doar în cazuri de „forţă majoră”, aşa cum au fost descrise mai sus. Din ziarul primăriei pot să trag concluzia că ridicarea de maşini se doreşte a fi doar o afacere profitabilă pentru cei care deţin firma de ridicări. Dacă cumva deţinătorul firmei va fi însuşi primarul TIR-ist, bineînţeles prin interpuşi, atunci lucrurile sunt clare: banii amărâţilor care au parcat neregulamentar, dar fără să încurce circulaţia, vor curge direct în buzunarele TIR-istului, probabil pentru a-şi finanţa herghelia de cai sau cine mai ştie ce alte capricii. Pe unii parcă nu îi mai satură Dumnezeu.

Iată cum încet, încet Primăria şi municipiul Sighet se transformă într-un SRL personal al unui TIR-ist, devenit primar. Acestea toate în Romania, Country of Fish!

Citește și

Comentarii