În comparaţie cu anii precedenţi, în acest an, un element de noutate l-a reprezentat introducerea a două tipuri de subiecte, a căror structură a fost concepută în funcţie de filiera urmată de absolvenţi. Filiera teoretică, profilul uman şi filiera vocaţională, profilul pedagogic, au avut aceeaşi variantă de subiect, deoarece numărul de ore dedicat disciplinei Limba şi literatura română a fost mai mare ca pentru celelalte specializări. O variantă diferită de subiect, realizată pe baza programei de examen, a fost creată pentru filiera teoretică, profilul real, filiera tehnologică şi filiera vocaţională, toate celelalte profiluri, în afara celui pedagogic. Menţionăm că aceste profiluri şi filiere au prevăzute, prin planul cadru, un număr mai mic de ore la disciplina Limba şi literatura română.

Un alt element de noutate l-a constituit eliminarea textului aforistic/critic, folosit ca suport în cadrul subiectului al II-lea, deoarece scopul acestui tip de item îl constituie demonstrarea competenţelor de argumentare, în scris, a unor opinii, în diverse situaţii de comunicare. Modificarea a fost determinată de constatarea că, de cele mai multe ori, receptarea textului - suport folosit la acest subiect îi punea în dificultate pe foarte mulţi dintre candidaţi.

Aceştia se concentrau pe ideea formulată în citat (de cele mai multe ori înţeleasă greşit) şi nu pe formularea propriei opinii despre problematica pusă în discuţie. S-a eliminat, astfel, posibilitatea de confuzie, candidaţii fiind conduşi, prin cerinţă, către formularea unei opinii personale, pe care să o dezvolte prin două argumente. Mai mult decât atât, s-au creat premisele raportării candidaţilor la aspecte din viaţa reală, la situaţii de comunicare ce aparţin universului contemporan, combătându-se reproducerea de texte învăţate „pe de rost".


Preluare: edu.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și