Comisia Europeană a anunțat miercuri că a acceptat angajamentele propuse de Google pentru a remedia obstacolele în calea concurenței de care este acuzată compania pe piața motoarelor de căutare și a publicității online. Se deschide astfel calea către o reglementare amiabilă.
"Noua propunere a Google este de natură să rezolve problemele de concurență", a declarat comisarul european pentru concurență, Joaquin Almunia, în cadrul unei conferințe de presă.
Cei 14 reclamanți vor putea să-și facă cunoscută propria propunere înainte de comunicarea deciziei finale a Comisiei, în următoarele luni.
Google ar evita astfel sancțiuni care s-ar fi putut ridica la mai multe miliarde de euro, iar acest lucru va pune capăt unei anchete foarte lungi, care a început în noiembrie 2010.
Companiei Google i se reproșează în principal că a pus serviciile sale înaintea altor motoare de căutare specializate, de exemplu site-ul specializat în compararea prețurilor Kelkoo sau site-uri specializate în turism, precum Expedia sau lastminute.com.
"Vom face schimbări importante în maniera în care Google operează în Europa", a declarat într-un comunicat citat de agențiile internaționale Kent Walker, un purtător de cuvânt al Google. "Lucrăm cu CE pentru a rezolva problemele pe care le-a ridicat și suntem nerăbdători să rezolvăm acest caz", a adăugat el.
În ultima sa ofertă, compania americană a acceptat să garanteze că atunci că atunci când va propune în paginile sale propriile sale servicii pentru restaurante, hoteluri sau produse de consum de exemplu, va propune în același timp și serviciile a trei concurenți selecționați conform unei metode obiective. Serviciile concurente vor fi prezentate de o manieră clar vizibilă pentru utilizatori și comparabilă cu cea în care Google își prezintă propriile servicii, a explicat Comisia.
Un organism independent va fi însărcinat să verifice dacă Google își respectă angajamentele.
"Fără a împiedica Google să pună înainte propriile sale servicii, propunerea este de a asigura utilizatorului o alegere reală între servicii concurente prezentate într-o manieră comparabilă", a explicat Almunia.
De asemenea, Google s-a angajat să dea furnizorilor de conținut posibilitatea de a decide ca informațiile lor să nu fie utilizate în site-urile de căutare specializate fără ca furnizorii să fie penalizați.
În același timp, compania s-a angajat să nu impună contracte de exclusivitate în acordurile de publicitate.
Anunțul de miercuri al CE are loc după ce executivul comunitar a refuzat în două rânduri anul trecut angajamentele propuse de Google, considerate insuficiente și pe despre care concurenții estimau că nu fac decât să-i întărească avantajul.
În ianuarie, comisarul Almunia a cerut firmei Google să vină rapid cu noi propuneri, amenințând că în caz contrar s-ar putea angaja pe calea unei comunicări a nemulțumirilor, care putea duce în final la sancțiuni financiare de până la 10% din cifra de afaceri a companiei și expunea Google la o amendă de aproape 4 miliarde de euro.
Negocierile care au avut loc între CE și Google în ianuarie "au fost foarte intense", a recunoscut miercuri comisarul pentru concurență.
Preluare: AGERPRES