Redăm mai jos o declarație politică a deputatului de Maramureș, Nuțu Fonta:
DECLARAŢIE POLITICĂ
Argumente solide pentru prezenţa unui elicopter SMURD pe Aeroportul Internaţional Baia Mare
Doamnelor şi domnilor deputaţi,
În intervenţia mea de astăzi doresc să atrag atenţia asupra necesităţii mutării elicopterului SMURD destinat Regiunii de dezvoltare regională Nord-Vest pe Aeroportul Internaţional Baia Mare. Acest demers este susţinut atât de către toţi parlamentarii judeţului Maramureş, cât şi de primarul municipiului Baia Mare, Cătălin Cherecheş, din motive absolut realiste, pragmatice şi fundamentate.
Amplasarea şi dotarea unui heliport la Baia Mare este justificată prin nevoia dinamizării activității Serviciului SMURD Maramureș, iar mutarea aici a elicopterului distribuit la Jibou este absolut necesară, având în vedere particularitățile și specificul zonei de nord a țării, extrem de importantă atât din punct de vedere teritorial, cât și turistic, dar mai ales din raţiuni de siguranţă naţională şi securitate. În actualul context delicat în care se află România, ca graniță de est a NATO și a Uniunii Europene, pe fondul conflictelor interminabile din țara vecină Ucraina, considerăm că se impune întărirea capacității de intervenție în situații de urgență, atât pentru județul Maramureș, cât şi a celor limitrofe.
În numele parlamentarilor maramureşeni, am solicitat public conducerii MAI să analizeze oportunitatea amplasării bazei aeriene a Regiunii Nord-Vest pe Aeroportul Internațional Baia Mare. Există raţionamente logice şi motive fundamentate în sprijinul adoptării acestei măsuri. În prezent, Serviciul Judeţean SMURD Baia Mare deservește atât județul Maramureș, cât și zonele limitrofe, Satu Mare și Sălaj. Personalul care este angajat în UPU este format din 22 medici de urgență sau medici de medicină generală, cu competență în medicina de urgență, si 22 de medici colaboratori, asistenți medicali instruiți în acordarea primului ajutor în medicină de urgență, asistenți sociali și personal auxiliar. De asemenea, prin înfiintarea serviciului SMURD, medicii si asistenții UPU vor putea asigura și asistența medicală de urgență în prespital la pacienții aflați în stare critică, prin intermediul ambulanței de terapie intensivă. Trebuie menţionat că volumul de muncă desfășurat în UPU-SMURD Baia Mare este uriaș, de la înființare şi până în prezent fiind înregistrate 26.000 de intervenții, numărul acestora crescând de la 3.656 în 2010, până la 6.337 de intervenții anul trecut.
Un alt argument în favoarea adoptării acestei soluţii este faptul că Aeroportul Internațional Baia Mare prezintă o serie de avantaje logistice și operaționale ce ar permite amplasarea unui elicopter SMURD cu bază sezonieră sau permanentă. Investițiile necesare aici ar fi minime, deoarece Aeroportul dispune în prezent de o stație de alimentare cu carburanți de aviație (kerosen și benzină de aviație), suprafețe de manevră și de mișcare, prevăzute cu servicii de control trafic aerian, dispecerat de sol, PSI, handling, pază și servicii de securitate permanente, serviciu meteo permanent, acces auto facil, dar şi controlat din punct de vedere al securității, la toate punctele în care ar fi necesar, în funcție de specificul situațiilor de urgență și SMURD (inclusiv la scara aeronavei).
Aeroportul Baia Mare are dotări tehnice suplimentare, respectiv mijloace tehnice de aerodrom, de deszăpezire, spații încălzite și cu acces la utilități (toalete, duș, punct de alimentație publică), care pot fi folosite pentru situațiile în care nu se poate face îmbarcarea-debarcarea direct din aeronavă sau apar întârzieri față de programul initial. Mai mult decât atât, există deja în cadrul aeroportului un dispensar medical, cu mai multe încăperi și dotat minimal cu mobilier, instrumentar și substanțe adecvate.
Iluminarea performantă, la nivelul normelor europene în vigoare, a întregii platforme de îmbarcare-debarcare (lungime 265 metri, lățime 60 metri), permite operațiuni de anvergură și fără constrângeri de spațiu, inclusiv pe timp de noapte. Există posibilitatea amenajării rapide, în imediata vecinătate a platformei de îmbarcare-debarcare, cu toate utilitățile necesare deja existente (energie electrică, apă, rețea PSI, pază, căi de acces betonate și cu acces prioritar în vederea deszăpezirii, etc.), a unui hangar conform necesităților aeronavei ce trebuie protejată, în vederea disponibilității permanente a acesteia pentru serviciul de intervenție. Sunt deja asigurate mijloacele de comunicație cu terminale pe aeroport, prin fibră optică (ROMATSA, STS, RDS/RCS, Romtelecom) sau prin GSM (Vodafone), există un personal de serviciu al aeroportului, de diferite specializări, care se poate implica pe perioada programului aeroportuar în sprijinirea logistică a operațiunilor de urgență, și, în plus, există facilitățile standard ale unui aeroport internațional (vamă, poliție de frontieră, poliție transporturi, antitero SRI), fapt ce permite operarea rapidă a unor zboruri cu destinație sau punct de plecare în străinătate.
Subliniez că în ultima perioadă au existat mai multe acțiuni la limita destabilizării în imediata apropiere a graniței României cu Ucraina, pe raza județului Maramureș, care ar fi putut fi soluționate mult mai operativ în situația existenței unui elicopter SMURD. De asemenea, un copil din apropiere de Borșa a murit cu zile din cauza unei banale pneumonii, iar și
în acest caz prezența unui aparat de zbor ar fi condus, probabil, la ușurarea transportului și la salvarea vieții micuțului. Numărul deplasărilor auto efectuate pentru transportarea bolnavilor în stare critică către centre medicale mari (Cluj, București, Timișoara) cu mijloace SMURD/ISU, cu plecare din Baia Mare și din alte localități din județ, a crescut considerabil. De amintit şi faptul că deplasările auto ale urgențelor medicale din Borșa/Vișeu de Sus către Baia Mara sunt extrem de anevoioase, fiind vorba de un traseu de aproape două ore, timp în care viaţa bolnavilor poate fi în pericol.
Totodată, trebuie ţinut cont de relieful preponderent muntos al județului, starea precară a drumurilor, precum şi timpul mare de deplasare cu mijloacele terestre. Județul Maramureș se confruntă cu o serie de riscuri specifice, atât de cutremur, cât și de alunecări de teren, secetă, inundații, blocări de ghețuri, avalanșe, incendii de pădure. Din punct de vedere al expunerii la accidente chimice, existenţa iazurilor de decantare în județ generează riscuri mari de producere a unor accidente cu implicaţii transfrontaliere. Căile de comunicaţii rutiere sunt amplasate în majoritate de-a lungul cursurilor de apă, dar şi traversează masive muntoase, la peste 1.414 m altitudine, fiind posibil a fi afectate de inundaţii, înzăpeziri, avalanşe, polei. Blocarea acestora poate conduce la izolarea unor comunităţi locale cu populaţie numeroasă, imposibilitatea deplasării forţelor de intervenţie sau executarea manevrelor către acestea. În caz de dezastre, există pericolul blocării legăturilor cu Moldova, fiind necesară folosirea unei rute ocolitoare, ce presupune parcurgerea unei distanţe suplimentare de peste 250 km.
Acestea sunt suficiente motive concrete care ar justifica atribuirea de urgenţă a unui elicopter în folosința și administrarea SMURD Maramureș, care ar putea fi operaţional în cel mult 30 de zile. Este extrem de neclar viitorul ostilităților din Ucraina, aflată în proximitatea nordului țării, fapt ce ar impune prezenţa unui elicopter de urgență în zonă, fie și doar din rațiuni preventive de securitate.
Reamintim că Inspectoratul General pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne a repartizat recent un elicopter SMURD în oraşul Jibou, judeţul Sălaj, pentru a deservi cele şase judeţe ale Regiunii de Dezvoltare Nord-Vest. Orașul Jibou a fost ales ca bază pentru elicopterul SMURD din considerente majoritar geografice, însă o analiză amănunțită a structurii regiunii arată că locația respectivă nu ar fi cea mai potrivită alegere. Între motivele obiective amintim că județul Sălaj nu dispune de nicio ambulanță de terapie intensivă mobilă în cadrul SMURD, există o lipsă acută de personal medical care să deservească aeronava, iar lipsa spațiilor de cazare pentru personal este o altă problemă nerezolvată. Mai mult, topografia zonei de amplasare a elicopterului nu este prielnică datorită văii râului Someș, unde în perioadele de primăvară, toamnă și iarnă predomină ceața, ceea ce va duce la îngreunarea sau chiar imposibilitatea decolării și aterizării, chiar și pe timp de zi. Nu în ultimul rând, trebuie să luăm în considerare factorii economici, respectiv necesitatea unei investiții considerabile în pregătirea bazei aeriene: platformă omologată pentru decolare-aterizare, hangar pentru adăpostirea aeronavei, stație de alimentare cu carburanți, sistem de iluminare pentru decolare-aterizare pe timp de noapte, serviciu meteo, etc..
În concluzie, Aeroportul Internațional Baia Mare îndeplinește toate condițiile necesare amplasării rapide a bazei aeriene pentru elicopterul SMURD ce deserveşte Regiunea Nord-Vest, fără a implica costuri mari și fără a se suprapune cu zona de acoperire a elicopterului din judeţul Mureș.
Relocarea bazei pe Aeroportul Baia Mare ar da „undă verde” desfăşurării operațiunilor de urgență, într-un timp foarte scurt, iar din această hotărâre tot nord-vestul României ar avea foarte mult de câştigat.
Deputat UNPR Maramureş, 24 martie 2015
NUŢU FONTA