În urmă cu doar câteva zile, Consiliul local al municipiului Sighetu Marmației a aprobat o Hotărâre de Consiliu local inițiată de primarul Ovidiu Nemeș, prin care se legalizează ridicările de mașini la noi în oraș. Aparent, o inițiativă lăudabilă, pentru că de prea multe ori s-au găsit nesimțiți care parchează te miri pe unde și blochează întregul trafic, ocupă locurile destinate persoanelor cu handicap sau obturează întregul trotuar, obligând pietonii să intre pe partea carosabilă. Cu toții suntem de acord că o asemenea măsură trebuie aplicată împotriva șoferilor care nu au nici cel mai elementar bun simț în ceea ce înseamnă parcarea autovehiculului propriu.

Zicea cineva că drumul spre iad este pavat cu bune intenții. Așa stau lucrurile și în acest caz. Primarul TIR-ist al municipiului ochește o nouă afacere și, după cum știm, ridicările de mașini sunt foarte profitabile. Probabil acesta este și motivul pentru care Hotărârea de Consiliu local este vag formulată și permite ridicările de mașini în orice situație. Trebuie să plecăm de la ideea că ridicarea unui autovehicul reprezintă o „măsură excepțională”, așa cum este prezentată în legea circulației, autovehiculul trebuind ridicat doar dacă blochează complet circulația sau a fost abandonat și nu mai este reclamat de nimeni. Legea prevede pentru celelalte situații alte forme de sancționare: amenzile. De exemplu, dacă cineva a lăsat mașina parcată într-un loc nepermis, acesta suportă rigorile legii, fiind amendat.

Hotărârea de Consiliu local transformă ridicarea de mașini într-o afacere profitabilă pentru câțiva băieți deștepți care vor câștiga foarte mulți bani de pe spatele sighetenilor de bună credință. Spre exemplu, un cetățean care, din lipsă de locuri de parcare, este posibil să își lase mașina parcată pentru câteva minute într-un loc nepermis. Cetățeanul respectiv nu va mai găsi mașina, aceasta fiindu-i ridicată de către hingheri. Și astfel, câteva sute de lei din buzunarul amărâtului vor curge spre buzunarele băieților deștepți, care nu vor face altceva decât să ridice mașini toată ziua pentru că, cel mai probabil, aceștia vor fi plătiți în funcție de numărul de mașini ridicate.

Dacă primarul dorea într-adevăr să facă o treabă serioasă, specifica clar în HCL situațiile EXTREME în care se pot ridica mașinile și străzile pe care se va acționa în acest sens. Nu s-a procedat în acest fel. În schimb, primarul și-a dovedit caracterul de TIR-ist și a transformat întreg Sighetul într-o zonă de profit pentru hingherii de mașini. Din HCL înțelegem că orice mașină care nu este parcată într-un „loc special amenajat”, poate fi ridicată și că cetățenii vor fi taxați nesimțit de mult pentru că în Sighet nu sunt suficiente locuri de parcare. De ce nu a făcut întâi TIR-istul locuri de parcare și mai apoi să pună problema hingherelii de mașini? Păi atunci nu ar mai fi fost rând de câștigat bani frumoși din acest tip de afacere.

Mai mult, de parcă cele expuse mai sus nu ar fi suficient de grave, această Hotărâre de Consiliu local este ILEGALĂ, încălcând legea sub mai multe aspecte. În acest HCL se prevede că autoturismele vor fi „blocate” – cel mai probabil, din câte am înțeles eu, roțile vor fi blocate cu un dispozitiv special. În nicio lege blocarea roților unui autoturism nu apare ca fiind permisă, deci reprezintă o faptă penală pentru cel care o săvârșește sub aspectul tulburării în posesie.

Viceprimarul municipiului Sighet, dl. Horia Scubli, explica acum câteva zile în cadrul emisiunii „Dezbaterea zilei” la TV eMaramureș, că dacă nicio lege nu interzice blocarea, înseamnă că aceasta este permisă. Total falsă această logică – orice HCL trebuie să fie emisă în baza unei legi. Niciun Consiliu local sau primar, fie el chiar și TIR-ist, nu poate emite acte care nu sunt în baza legii. Astfel, prin absurd, un Consiliu local oarecare poate emite o Hotărâre prin care să spună că locuitorii acelei localități nu au voie să respire, pentru că în nicio lege nu scrie că ai voie să respiri. Interesant este că această părere a fost susținută și de doamna consilier local PNL Ivașcu Daniela, care este, culmea, avocat de meserie.

De asemenea lipsește gradualitatea aplicării pedepselor pentru contravenția săvârșită. HCL ar fi trebuit să stipuleze clar situațiile când se aplică doar amenzi, blocarea mașinii sau ridicarea acesteia. În această Hotărâre nu există așa ceva – pentru orice greșeală cât de mică, autoturismul urmează a fi blocat sau ridicat.

Indiscutabil, această Hotărâre de Consiliu local nu este altceva decât un abuz și o continuare a transformării primăriei într-un SRL personal al TIR-istului și deschide calea abuzurilor, dar și a profiturilor uriașe pentru hingherii de mașini.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și