Cum să fie ordine acolo unde-i dezordine? Învăţământul se tot reformează în teorie. Până la aplicarea practică a marii restructurări a ṣcolii româneṣti, e greu de înţeles de ce fiecare inspectorat ṣcolar judeţean prezintă statisticile legate de posturile din învăţământ sau situaţia după examenul de titularizare, cu o tentă exagerată de... personalitate.
Deocamdată, avem parte doar de vorbe frumoase, învelite în poleială de veṣnică promisiune că se va schimba, se va restructura, va fi altfel, mult mai bine, toată lumea fi-va fericită în ţara în care învăţământul, direct sau indirect, va aduce acea stare de bine pentru care ne uităm încă peste gard, să vedem cum alţii au făcut deja ṣi noi încă bâjbâim, neputincioṣi ṣi mândri.
Există un site (aflat sub oblăduirea ministerului de resort), care se numeṣte http://titularizare.edu.ro/2022/. De ani de zile, acelaṣi dezinteres în a pune judeţele în ordine alfabetică. După Arad vine Municipiul Bucureṣti. De ce acolo? De ce neapărat după Arad? De ce „Municipiul Bucureṣti″ ṣi nu simplu, „Bucureṣti″, că ṣtie toată lumea că-i municipiu ṣi nimeni nu s-ar fi supărat dacă apărea în capul listei.
Cei care au lucrat la site-ul ăsta ori stau rău cu alfabetul, sau au lăsat treaba asa cum le-a ieṣit, fiind prea obosiţi de implementarea sistemului informatic aducător de izbăvire naţională la nivel ṣcolar. Altfel nu-mi pot explica de ce Brăila e înainte de Botoṣani, Clujul înaintea Călăraṣului, Gorj e înainte de Galaţi, Ilfov de Ialomiţa, Sibiu înainte de Satu Mare ṣi Sălaj, Tulcea înaintea judeţului Timiṣ. De ce Teleorman e ultimul la categoria „T″, deṣi ar fi trebuit, să fie primul din litera lui? De ce Vrancea ṣi Vaslui fac un neaṣteptat schimb de locuri?
Chiar nu contează? Nimeni nu se uită, nimeni nu controlează? Pe nimeni nu deranjează?
Pe judeţe (am ales doar judeţele amintite mai devreme), sunt tot felul de diferenţe de prezentare a situaţiilor statistice. Să mergem la exemple concrete, culese din informaţiile publicate de inspectoratele ṣcolare judeţene.
Alba are 13 rubrici în tabelul cu posturile rămase după 2 august a.c. Aradul are ṣi el tot 13 rubrici. Dar Bucureṣtiul are 32 de rubrici.
La ISJ Brăila tabelul cu titularizarea după recorectare are 11 rubrici. Încape pe o pagină de calculator.
Botoṣaniul are un tabel cu 13 rubrici pt posturi didactice „vacante-rezervate la data de 02/08/2022″.
Clujul, mai darnic (sau mai harnic ?) are 15 rubrici.
Tabelul publicat de ISJ Călăraṣi cu notele la titularizare după contestaţii, e uṣor de citit ṣi de înţeles. Sunt doar 7 rubrici acolo!
Lista posturilor vacante pentru cei care au treabă în Gorj are 19 rubrici ṣi a apărut pe 2 august a.c. Mai simplu a procedat Galaţiul, care, nebătându-ṣi capul, ne trimite direct la www.titularizare.ro.
Judeţul Ilfov, pe https://isjilfov.ro/files/fisiere/Lista_posturilor_ordonate_pe_Unități_de_învățământ.pdf, zice că posturile sunt ordonate după unităţi de învăţământ. Eu nu văd vreo ordonare în tabelul prezentat. Nu vreau ca cititorul să regrete că s-a apucat de citit acest articol. Dacă doreṣte, poate vedea tabelul ṣi să-mi arate ṣi mie unde-i ordinea aia, că eu n-o văd. Văd, în schimb, dezordinea.
La ISJ Ialomiţa, (https://www.isjialomita.ro/files/personal/2022/Rezultate_CN_19.07.2022.pdf)
tabelul cu rezultatele la titularizare după prima corectare, are 6 rubrici ! Deci, se poate ṣi aṣa, mai pe scurt. După a doua corectare, tabelul are tot 6 rubrici. Se vede clar cât a luat fiecare după contestaţie. Direct, fără ocoliṣuri stupide de genul „nota cu inspecţie″ (https://www.isjialomita.ro/files/personal/2022/Rezultate_finale_concurs_27.07.2022.pdf)
La judeţul Sibiu, e cam greu să citeṣti tabelul dintr-o ochire, pentru că „Lista posturilor neocupate la data 2 august 2022″ are 28 de rubrici! Se poate ṣi mai rău. Mult mai rău.
Pe ISJ Satu Mare e un tabel cu „Reactualizarea posturilor didactice / catedrelor vacante/rezervate/ complete/incomplete la data de 2 august 2022″. De la stânga la dreapta (care nici nu se zăreṣte, parc-am vorbi despre politică), sunt 34 de rubrici. Un lucru lăudabil în schimb este că pe acelaṣi inspectorat ṣcolar judeţean tabelul cu notele la titularizare după recorectare, are doar 11 rubrici.
Judeţul Salaj e ṣi mai eficient, după contestaţiile de la examenul de titularizare sunt doar 9 rubrici în tabel.
Cine-a vrut să-ṣi aleagă un post în învăţământul tulcean, a avut ce citi. Pe 10 mai 2022, lista posturilor vacante a avut 22 de rubrici!
Posturile vacante (din 6.6.2022) din Vâlcea se înṣiruie pe 31 de poziţii. În schimb, tabelul cu rezultatele candidaţilor la titularizare are, înainte de contestaţii doar 7 poziţii.
Spuneam (scriam) că la Sibiu apare un tabel cu 28 de rubrici ṣi încurajam cititorul că se poate ṣi mai rău. Satu Mare a publicat un tabel cu 34 de rubrici. Se poate ṣi mai mult de-atât!
ISJ Maramureṣ a publicat un tabel cu 77 (!!!) de rubrici la posturi vacante/rezervate în anul ṣcolar 2022-2023, iar tabelul cu notele la concursul de titularizare (după contestaţii) are 27 de rubrici.
Fac precizarea că nu neapărat un tabel cu rubrici puţine sau cât mai puţine e cel mai bun. Poate e nevoie de tot felul de date, din care inspectoratele ṣcolare ṣi cei care-ṣi aleg un loc de predare în învăţământ pe perioadă determinată sau nedeterminată să poată alege, cunoscând cât mai multe amănunte. De neînţeles este cum Ministerul Educaţiei nu trimite niṣte tabele ṣablon la fiecare inspectorat ṣcolar judeţean, astfel încât cine citeṣte tabelul din Vaslui să ṣtie că dacă se uită la Cluj sau la Timiṣ găseṣte aceleaṣi rubrici.
Adică trebuie făcută ordine acolo unde-i dezordine.
E prea greu ?...