Catedra de Limba şi Literatura Română a Colegiului Naţional „Dragoş Vodă” se poate mândri an de an cu rezultatele deosebite ale elevilor care participă la Olimpiadele Naţionale. Printre cei care excelează la această disciplină se numără: Michnea Mădălina, Ioaneş Ioana, Şandor Mara şi Tivadar Radu.
Este binecunoscut faptul că tinerii de astăzi nu acordă suficientă atenţie în dezvoltarea intelectuală, lucru cauzat de tehnologia modernă ce manipulează timpul preţios al acestora. Ca în orice situaţie, există şi excepţii. Renumele Colegiului Naţional „Dragoş Vodă”, dobândit de-a lungul timpului de elevi excepţionali, continuă să-şi atingă ţelurile prin rezultatele insolite ale acestora, îndrumaţi de profesori doritori de performanţă.
Într-o zi de scoală obişnuită aceştia au fost de acord să ne destăinuie importanţa unei astfel de experienţe.
Întrebată de însemnătatea participării la Olimpiadă, Mădălina Michnea, elevă în clasa a XI-a B, ne-a dezvăluit că deşi concurenţa a fost foarte mare, aceasta a reuşit să treacă cu brio peste această încercare.
„Am obţinut premiul întâi la etapa judeţeană a Olimpiadei de Limba şi Literatura Română, după care m-am calificat la faza naţională desfăşurată la Piteşti. A fost o experienţă nouă, concurenţa a fost foarte mare, şi pot să spun că m-am descurcat destul de bine. Voi participa şi anul acesta sub îndrumarea domnului prof. dr. Andraşciuc Gheorghe”, a declarat Michnea Mădălina.
Ioaneş Ioana, elevă în clasa a XI-a B, ne-a povestit şi ea despre experienţa acumulată pe parcursul pregătirii pentru Olimpiadă.
„Am participat la etapa judeţeană, unde m-am întors cu locul trei. Din păcate rezultatele pe care le-am obţinut nu s-au ridicat la nivelul aşteptărilor. Pentru Ollimpiadă m-am pregătit în fiecare zi. Am încercat să echilibrez pregătirea pentru toate activităţile, însă, am acordat mai multă atenţie pregătirii pentru Olimpiadă”.
Tivadar Radu, elev în clasa a XI-a D, ne-a declarat că a reuşit să se claseze pe locul doi la etapa judeţeană.
„Am fost îndrumat pe tot parcursul pregătirii de doamna prof. Andraş ciuc Daniela, care, pe lângă faptul că m-a ajutat să acumulez unele informaţii esenţiale, dânsa a reuşit să mă motiveze pentru a merge mai departe, bazându-se pe capacităţile mele”.
Şandor Mara, elevă în clasa a X-a B, ne-a explicat că Olimpiada ajută în formarea unui elev.
„Pot să spun că Olimpiada te ajută să-şi testezi limitele. Pe lângă faptul că trebuie să te pregăteşti, să înveţi, pentru a participa la un asemenea concurs ai nevoie şi de acea sclipire, care să te diferenţieze de ceilalţi”, a explicat Mara Şandor.
Mădălina mai precizează că pregătirea la Limba Română ocupă cea mai mare parte din timpul acordat studiului.
„Participarea la Olimpiadă ajută foarte mult un elev în formarea lui, deoarece acesta reuşeşte să-şi organizeze modul de gândire. Le-aş sugera tuturor să pătrundă în lumea literaturii şi a limbii române. Îmi place să citesc, iar ca orice adolescent, îmi petrec timpul liber cu prietenii şi fac sport. Totodată, consider că lectura este importantă pentru un elev. Nu în ultimul rând, doresc să le transmit tinerilor de vârsta mea că perseverenţa este echivalentul succesului. Luptaţi pentru ceea ce vă doriţi, pentru că este un sentiment unic să ştii că renumele şcolii la care studiezi este în mâinile tale şi că ai ajuns la un anumit nivel datorită propriilor forţe”.
Ioana este de părere că învăţatul are un puternic impact atât în formarea carierei profesionale cât şi în dezvoltarea intelectuală a elevului.
“Se spune că orice activitate atât interşcolară cât şi extraşcolară ajută un elev în formarea lui. Cred că Olimpiada ajută elevul să-şi creeze o viziune amplă a tot ceea ce îl înconjoară. În momentul în care participi la asemenea concursuri, pot să spun că îţi dezvolţi modul de a percepe anumite lucruri, dar şi de a gândi. Timpul liber mi-l petrec scriind poezii, dar imi place să şi cânt. De asemenea, cititul este foarte important, pentru că te ajută, în primul rând, la autocunoaştere. Din moment ce abordezi viziuni ale mai multor scriitori, începi să înţelegi viaţa şi dintr-o altă manieră. Aş dori să închei prin a le spune adolescenţilor să se focuzeze pe ceea ce le place, în ceea ce vor să facă în viitor. Ambiţia este foarte importantă, pentru că în societatea de astăzi este foarte greu să îţi atingi ţelurile”.
Radu a ţinut să ne precizeze faptul că sintagma „timp liber” nu-şi are locul în viaţa sa.
„Mi-ar plăcea să vorbesc mai mult despre timpul liber, or, activitățile mele interşcolare îmi ocupă majoritatea timpului liber. Încerc să-mi fac timp pentru câte o lectură interesantă, de asemenea îmi place să cânt dar şi să citesc. În general îmi place să citesc romane psihologice. Din punctul meu de vedere o carte bună te pune în ipostaza de a reflecta asupra a ceea ce vrea să transmită. În final, ţin să le transmit tinerilor să-şi folosească timpul liber într-un mod înţelept, pentru că acesta este cel mai important lucru”.
Mara a evidenţiat faptul că cititul îi ocupă majoritatea timpului.
„Îmi place să-mi petrec timpul citind, astfel că această pasiune m-a împins spre a-mi cumpăra multe cărţi, care nici nu mai încap în bibliotecă. Am şi un poet favorit, acesta este George Bacovia, pentru că sunt o fire activă, iar descrierile lungi mă fac să mă plictisesc. În altă ordine de idei, timpul liber mi-l petrec prin implicarea în acţiunile de voluntariat. Un lucru important care aş vrea să-l transmit adolescenţilor este că aceştia ar trebui să facă o diferenţă între şcoală şi viaţa socială”.
Pentru că orice persoană are nevoie de o susţinere morală în vederea pregătirii pentru anumite activităţi care dezvoltă capacităţile intelectuale ale elevilor, profesorii de Limba şi Literatura Română de la Colegiul Naţional „Dragoş Vodă”, prof. dr. Andraşciuc Gheorghe şi prof. Andraşciuc Daniela, au reuşit să-şi îndrume elevii către ceea ce înseamnă „succes”. După cum afirma şi Seneca „Succesul, în mare parte, stă în voinţa de a învinge; să ne străduim deci şi să stăruim”.