Solicitarea Rusiei intervine după ce marți fabricantul rus de rachete Almaz-Antei a recunoscut că avionul malaezian a fost doborât cu o rachetă de fabricație rusească Buk, potrivit Le Monde, care a citat agenții de presă ruse.

"Primele analize au arătat că tipul de rachete utilizat (împotriva Boeing-ului) a fost Buk-M1", a declarat un responsabil al consorțiului Almaz-Antei, Mihail Malâșevski, citat de agențiile de presă ruse, într-o conferință de presă la Moscova.

Almaz-Antei a subliniat că nu este în măsură să spună cine este responsabil de acest tir, în condițiile în care separatiștii proruși dau vina pe Kiev, iar Moscova acuză armata ucraineană. Conform consorțiului, rachete sol-aer Buk-M1 nu mai sunt fabricate în Rusia din 1999, dar ele există în arsenalul forțelor armate ucrainene.

Racheta a fost trasă dintr-un loc din apropierea satului Zaroșcenske, la est de Donețk, susțin experții Almaz Antei. În timp ce separatiștii susțin că trupele ucrainene controlau acea zonă, forțele Kievului afirmă că rebelii se aflau în ziua fatidică în acel loc.

"Rusia a solicitat de la început o anchetă completă și corectă a cauzelor tragediei Boeing-ului Malaysia Airlines. Dacă Statele Unite dețin date ale monitorizării zonei prin satelit sau provenind de la sisteme de supraveghere și alarmare AWACS, atunci acestea ar trebui să fie făcute publice", menționează diplomația rusă, adăugând că același lucru este valabil și în ceea ce privește înregistrările dispecerilor ucraineni din acea zi. "Insistența noastră ca aceste informații să fie date publicității este complet ignorată. Multe alte întrebări rămân fără răspuns. Aceasta confirmă încă o dată că Kievul are ceva de ascuns", susține serviciul de presă al MAE rus, citat de TASS.

În replică, purtătoarea de cuvânt a Departamentului de Stat, Marie Harf, a declarat că Statele Unite nu vor furniza date suplimentare privind tragedia avionului malaezian de anul trecut în Ucraina. "Noi am furnizat anchetatorilor întreaga informație care, în opinia noastră, a fost necesară", a spus ea, adăugând că este vorba de "hărți care arată, în opinia noastră, ceea ce s-a întâmplat". "Noi am oferit suficiente informații la vremea respectivă", a mai spus purtătoarea de cuvânt a Departamentului de Stat, subliniind că SUA nu și-au schimbat opinia cu privire la "ceea ce s-a întâmplat". Kievul și Occidentul consideră că avionul de linie malaezian a fost doborât de separatiști cu un sistem de rachete avansat adus din Rusia.

În sprijinul argumentației sale, Moscova a făcut public miercuri numele principalului său martor în cazul tragediei avionului malaezian. Acesta este cetățeanul ucrainean Evgheni Arapov, care se află în Rusia sub protecția autorităților, a anunțat purtătorul de cuvânt al Comitetului de anchetă de pe lângă Parchetul rus, Vladimir Markin.

Mai devreme, Moscova afirmase că, în cadrul anchetei penale privind catastrofa avionului malaezian, a depus mărturie un cetățean ucrainean care a trecut de bună voie pe teritoriul Rusiei și și-a exprimat dorința de a coopera cu anchetatorii ruși. Potrivit acestuia, în după-amiaza zilei de 17 iulie 2014, un avion Su-25 al forțelor aeriene ucrainene, la cârma căruia se afla un căpitan identificat drept Voloșin, a decolat pentru o misiune de luptă. Avionul a revenit la bază fără muniție, iar Voloșin le-ar fi declarat colegilor că avionul său a fost la momentul și în locul nepotrivit. Ulterior, martorul a aflat că în aceeași zi un avion cu 298 de persoane la bord s-a prăbușit în regiunea Donețk.

Până la încheierea anchetei, Olanda nu va comenta concluziile concernului Almaz-Antei cu privire la prăbușirea avionului malaezian, a declarat miercuri pentru TASS, sub rezerva anonimatului, un responsabil olandez apropiat anchetei. Un raport al anchetatorilor olandezi este așteptat pentru sfârșitul acestui an.


Preluare: AgerPres

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Sighet247 și pe Google News

Citește și