Despre accidentul de microbuz din judeţul Braşov, în urma căruia patru oameni au murit, se spun vrute şi nevrute!
Uneori e bine să vorbim atât cât trebuie...sau cât ştim. A crede că ştii nu înseamnă că într-adevăr ştii!...
Un accident de microbuz în judeţul Braşov a ţinut şi mai ţine încă un loc important în discuţiile tv sau în ştirile care apar pe internet. Poate că a fost viteza prea mare, poate că şoferul era nervos, sau cine ştie ce altceva să fi cauzat producerea accidentului în urma căruia patru oameni vor ajunge în mormânt şi alte zeci de familii vor rămâne cu spaima-n suflet câte zile vor mai avea de trăit.
Se fac presupuneri, se fac reconstituiri, apar declaraţii ale celor aflaţi în microbuz, specialiştii în şofat îsi dau cu părerea, sau, altfel spus, într-un fel specific românesc, fiecare se pricepe la orice, oricând.
Pilotul de raliu Titi Aur a declarat la Antena3:
"În primul rând e vorba de viteză, de o maşină supraîncărcată: supraîncărcată înseamnă mai mulţi pasageri decât ar avea voie, ceea ce înseamnă greutate mare, deci inerţie mare. Inerţia este masa x viteza. Sau masa sau viteza mare sau amândouă mari înseamnă maşină greu de oprit, maşină greu de virat.[...] Adică: frânatul înseamnă una, viratul, contraviratul, mai mult, mai puţin înseamnă schimbarea dinamicii maşinii foarte mult."
Tot respectul pentru campionul nostru de raliu, dar, produsul dintre masă şi viteză se numeşte impuls!
Acelaşi lucru se poate găsi în manualele de fizică de clasa a IX-a. Inerţia nu este nicidecum masa x viteza! Inerţia este proprietatea corpurilor, a tuturor corpurilor, de a se opune schimbării stării de mişcare. Un corp cu masa mare are inerţia mare, un corp cu masa mică are inerţia mică. Mai simplu, un bolovan e mai greu de urnit din loc decât o pietricică.
Domnul Titi Aur precis că s-a gândit la impuls, care, într-adevăr, este produsul dintre masă şi viteză. Sigur că are dreptate când spune că dacă şi masa mijlocului de transport şi viteza sunt mari, posibilitatea de a-l opri în timp util este redusă, deci pericolul apariţiei accidentului este foarte mare.
Tot maestrul virajelor controlate ne spune că „frânatul înseamnă una, viratul, contraviratul, mai mult, mai puţin înseamnă schimbarea dinamicii maşinii foarte mult.”
Nu ştiu de ce, dar parcă aşa bănuiam şi noi...
Tragedia e cumpită, nimeni nu se îndoieşte. Se va elabora, sper, într-o zi un comunicat despre accidentul din judeţul Braşov. Explicaţia nu va aduce alinare familiilor care i-au pierdut pentru totdeauna pe cei dragi.
Microbuzul mergea de la Iaşi la Arad, la un concurs folcloric. Poate şoferul a fost nervos ştiind că timpul îl presează. Cum se întâmplă în multe situaţii, nefiind bani pentru cazare, poate că până la urcarea pe scenă nu mai era mult timp. Nu m-aş mira să aflăm că după spectacol, tinerii din Iaşi ar fi fost nevoiţi să facă drumul înapoi în aceeaşi zi. La înapoierea spre casă, şoferul ar fi făcut ca impulsul (nu inerţia!) microbuzului pe care-l conducea să depindă de masă (numărul de kilograme al maşinii) în mare măsură şi în cât mai mică măsură de viteză.
De fapt, inerţia e un specific naţional românesc. Vedem cât de greu se îndreaptă nişte lucruri strâmbe. „Să se revizuiască[...]! Dar să nu se schimbe nimica!”
Cine zicea asta?...