Cafea ferată 409 Salva (județul Bistrița Năsăud) – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației (județul Maramureș) se va închide din 14 decembrie 2024, informează vasiledale.ro
Conform vasiledale.ro, în noului mers al trenurilor pe aceasta linie nu mai figurează niciun tren. Practic pe singura legătură feroviara dintre Maramureșul Istorc și Transilvania nu va mai circula niciun tren. Până acum ciculau trenuri personale pe relația Sighetu Marmației – Vișeu de Jos – Salva – Dej – Cluj Napoca dar și trenul accelerat Sighetu Marmației – București Nord. Aceasta rută era folosită și pentru transportul gratuit al refugiaților în primele zile ale războiului.
Tăcere totală! De asta dau dovadă cei de la Regionala CFR Călători Cluj. Noi am încercat să discutăm subiectul cu directorul Regionalei însă nu a binevoit să răspundă la telefon. Nici prefectul județului Maramureș nu a fost informat despre suspendarea traficului de călători pe linia Sighet – Vișeul de Jos – Salva.
Directorii CFR numiți politic, își tem scaunele și nu îi interesează
Un fost angajat în structurile feroviare din Maramureș ne-a dezvăluit ce se va întâmpla din 14 decembrie 2024.
”La kilometrul 16 + 300 m și la km 28 între Salva și Vișeul de Jos sunt două poduri metalice, care cei de la Infrastructură susțin că ar avea nevoie de reparații dar trenurile pot circula cu viteză redusă, 30 km/h. Pe motivul asta cei de la Călători de la București vor să suspende traficul de călători în totalitate între Sighet și Salva. Vă dați seama ce ar însemna asta? Din Maramureș spre Cluj, spre Timișoara cum vom ajunge. Dar știți cum e pe șefi nu îi interesează pentru că aștia sunt numiți politic. Scaunele lor să fie în siguranță. Pe directorul general de la București nu îl interesează că românii nu au cum ajunge la Cluj, București sau Timișoara. Acum din 14 decembrie intră în vigoare noul mers al trenurilor și acolo nu sunt introduse trenurile Sighet – Salva. Este clar că se suspendă. Probabil că sunt interese și pentru privați să preia călătorii, poate autobuze pe ruta Sighet – Cluj” ne-a spus un fost angajat în structurile feroviare din Maramureș.
CFR-iștii protestează în 25 octombrie în fața Guvernului
”Dacă se va închide cred că vreo 500 de ceferiști vor rămâne fără serviciu. Se afectează grav și mobilitatea românilor de pe secția Cluj – Sighet, pentru că este singura secție directă. Noi am sesizat în scris ministrul Transporturilor, Guvernul României. CFR Infrastructură ne-a răspuns că are două podețe care sunt în degradare. Noi le-am solicitat să le pună la modernizare anul viitor. Podurile sunt în degradare și nu mai permit o greutate foarte mare pentru a se trece peste ele și atunci nu mai permit locomotive diesel, dar s-au făcut experimente cu automotoare și acestea pot. Limitarea este foarte clară tot ce înseamă locomotivă diesel nu are voie să circule pe acolo pentru că este una grea. Este foarte clar trebuie dat în sistem de remorcare acele săgeți albastre, deci se poate circula numai că sunt ambiții. Cei de la CFR Călători, conducerea gândește că dacă nu îi lasă să circule cu locomotive diesel nu mai circulă deloc și anulează trenurile de călători. Aici este o gândire total greșită pentru că trebuie să înțelegem pe infrastructura feroviară din România. De altfel, în 25 octombrie 2024 vom protesta în fața Guvernului României iar unul dintre motivele acțiunii este acela ca trenurile de călători din acest an să fie păstrate și în noul mers al trenurilor din 2025” ne-a declarat Rodrigo Maxim, Unitatea Salariaților CFR Călători.
Viitorul președinte CJ Maramureș susține că nu se va închide linia
”Eu am alte informații că linia rămâne deschisă din ceea ce am discutat cu ministerul. Urmează să mai avem discuții împreună cu cei de la CFR dar o să facem tot ce ne stă în putere pentru a ține linia deschisă pentru că este nevoie. Eu am informații că deocamdată până anul viitor rămâne deschisă. Discutăm cu ei să vedem cum putem a ne putea adapta situației, ori schimbăm locomotivele cu unele mai ușoare. Vedem” ne-a declarat Gabriel Zetea, deputat PSD Maramureș, viitor președinte al Consiliului Județean Maramureș.
Ce au construit strămoșii noștri în 2 ani închidem printr-o semnătură de la București
Calea ferată 409 este un spectaculoasă. Decizia de a fi construită a fost luată politic imediat după al doilea război mondial pentru că singura legătura a Maramureșului Istoric cu Transilvania a rămas dincolo de graniță (actualmente în Ucraina). Linia a fost construită între anii 1948-1949 și are numeroase poduri, viaducte spectaculoase și 5 tuneluri (unul dintre ele e cel mai lung din Transilvania – 2388 metri). A fost dată în folosință în 28 decembrie 1949. Linia ferată este pe un singur fir, neelectrificată. În momentul de față este într-o stare deplorabilă, trenurile circulând cu restricții de viteză. Așadar după 75 de ani de exploatare este foarte posibil ca din 14 decembrie spectaculosul traseu al liniei 409 să devină istorie. Așa cum a devenit și linia ferată Vișeu de Jos – Moisei – Borșa. Așa cum a devenit și Sighetu Marmației – Sarasău – Ucraina.
Preluare: vasiledale.ro